Den 2,2 kilometer lange strekningen mellom Kverve og rundkjøringa i Eidsvågen har vært heftig diskutert i over 20 år. Folket som ferdes på vegen vil ha ned farten. Vegvesenet sier nei og sier at det gir falsk trygghet.

Forstår ikke

Geir Sæther forstår ikke det argumentet. Når det verken finnes busslommer eller fotgjengerfelt, mener den erfarne yrkessjåføren at redusert fart også reduserer ulykkesrisikoen. Det er i hvert fall en start før det eventuelt kommer andre og dyrere løsninger. Dette har han argumentert for i et leserinnlegg i Sunnmørsposten, og han har også delt erfaringene sine med bydelsutvalget.

– For meg er det også komplett uforståelig at det anlegges busslommer på den ene siden av vegen, mens det mangler på den andre, sier Sæther.

Vil du lese flere nyheter fra Ålesund? Her finner du Sunnmørspostens Ålesund-side

Engasjement

Diskusjonen om å sette ned fartsgrensa til 60 på strekninga har gått i mange år, og i bydelsutvalget har engasjementet vært stort.

Jack Narve Sæther leder bydelsutvalget, i tillegg til at han er fylkespolitiker både i samferdselsutvalget og i trafikksikkerhetsutvalget.

Diskusjon Arne Hoel t.v., Jack Narve Sæther og Arne Almås er politikere i bydelsutvalget, mens Mirza Begic t.h. må forholde seg til den trafikkfaglige delen av diskusjonen.

Førstkommende mandag kommer Fylkesveg 107 på nytt opp i samferdselsutvalget. Et brev der Statens vegvesen nok en gang argumenterer mot å sette ned fartsgrensa, skal opp som referatsak.

Fv 107 på Ellingsøy: Her kan det bli nedsatt fart

– Mye kan sies om argumentene til vegvesenet, men vi mener i hvert fall at de tar feil når det gjelder vegstandard på strekningen, sier Arne Almås som også sitter i bydelsutvalget.

For smal Standarden på denne vegen er ikke slik vegvesenet hevder, mener Gunnar Hoel t.h. og Jack Narve Sæther som måler vegen. Mirza Begic er fagsjef for trafikk og miljø i kommunen.

Utstyrt med målebånd demonstrerer Almås, Jack Narve Sæther og Gunnar Hoel hva de mener.

– Vegvesenet hevder at dette er en veg med såkalt H2-standard der det ikke kan være 60-grense. En slik veg skal være 8,5 meter bred pluss vegskulder på én meter. Her er ikke bredden over seks meter et eneste sted, og vegskulderen mangler. Da kan ikke vegvesenet argumentere slik de gjør, hevder Almås, Sæther og Hoel.

Stanset områdeplan

Bydelsutvalget er også kritiske til at formannskapet i juni i fjor stanset arbeidet med å lage en områdeplan for dette området. En av årsakene var at vegvesenet opprettholdt kravet om 80 kilometers fartsgrense, og at dette vil medføre ressurskrevende kryssløsninger.

– Så her skylder kommune og vegvesen på hverandre, mens vi andre frykter at det skal skje nye ulykker på strekninga, sier Arne Almås.

Almås antyder at noe av problemet kan være at det har gått prestisje i denne saken.

Bekymret Geir Sæther må slippe av passasjerene sine der det verken finnes busslomme eller gangfelt. Noe som skaper mange farlige situasjoner.

Og bak rattet i bussen sitter Geir Sæther og lurer på hvorfor det skal være så vanskelig å sette i verk tiltak som han er overbevist om vil være bra for trafikksikkerheten.

– Bør det ikke være en null-visjon for trafikkulykker her, spør han.