I tillegg gir Ålesund kommune utilfredsstillende varsling til publikum og mangler tiltaksplan for bedre luft.

Dette skriver Fylkesmannen i Møre og Romsdal i en rapport, og krever at manglene, i form av tre avvik og tre anmerkninger, rettes opp i.

Flere Ålesund-nyheter? Sjekk vår byside

Fylkesmannen er særlig kritisk til kommunens opplysninger om at den eneste kilden til luftforurensning i byen er trafikk fra europavegen, basert på målinger fra målestasjonene og befaringer.

– Målingene gir ingen informasjon om hvilke kilder forurensningene stammer fra, skriver fylkesmannen og viser til utslipp blant annet fra havneområder, fyringsanlegg, industri og anleggsvirksomhet.

– Ikke bare biler forurenser

– Kommunen må ha en vurdering av luftkvaliteten i hele kommunen, og ikke bare ved hovedvegen i sentrum, skriver fylkesmannen som også bemerker at kommunen oppgir feil måleparametere ut ifra luftforurensningsforskriften.

Kommunen har fått frist til 15. mai til å redegjøre for hvordan avvikene er rettet opp.

Kompetanse

Som kommunalsjef har Ronny Frekhaug også et overordnet ansvar for miljøsaker.

ANSVAR Kommunalsjef Ronny Frekhaug mener den miljøfaglige ekspertisen i Ålesund Kommune må styrkes.

– Hva mener du om de påpekte avvikene, og da særlig det at kommunen ikke har tilstrekkelig kunnskap om kilder som kan påvirke luftkvaliteten?

– Vi er i gang med å skrive et svar til fylkesmannen. I tilbakemeldingen vil vi også vurdere om vi har den nødvendige oversikten over kilder som kan påvirke luftkvaliteten, sier Frekhaug.

– Det er mange miljøsaker, og noen miljøprosjekter i Ålesund, eksempelvis Borgundfjordprosjektet med opprenskning av forurensede masser rundt Aspevågen. Det gikk ti år uten at det ble laget en avslutningsplan for deponiet i Gangstøvika. Det ble glemt! Bør ikke Ålesund kommune ha en miljøansvarlig, slik kommunen tidligere hadde?

– Urovekkende

– Trenger Ålesund kommune en miljøansvarlig fagperson?

– Blir det ivaretatt?

– Det med Gangstøvika er egentlig urovekkende. Mulig det kan ses i sammenheng med at miljøvernrådgiveren sluttet. Kanskje trenger vi en miljørådgiver for å ivareta dette feltet. Det er flere saker med miljøfokus, også innen transport og byutvikling. Jeg tror den miljøfaglige ekspertisen må styrkes. For jeg ser en utfordring med at når mange har ansvar, er det lett at det glipper, sier Øvstebø.