Slagsiden øker - pumper vann ut av skipet

Desperat kamp for å redde fartøyet. For farlig å jobbe fra innsiden av hurtigruteskipet.
Ålesund og omland

Det brannherjede hurtigruteskipet «Nordlys» har i løpet av natt til fredag fått stadig kraftigere slagside mot babord der den ligger til kai i Ålesund.

Den kritiske grensen for at skipet kan kantre skal være ved 20 grader.

– Skipet krenger nå 19,7 grader. Slik har situasjonen vært den siste timen, opplyser politiets innsatsleder Dag Erling Austvik til smp.no ved 06.30-tida.

Det kan bety at skipet er i ferd med å stabilisere seg, ettersom det ved 5-tida ble opplyst at skipet krenget 19,8 grader.

Pumper ut vann

Etter at det ble skåret hull i skutesida kom det på plass flere pumper som skal tømme skipet for vann. Tidligere i natt hadde brannvesenet fire pumper i gang, men problemet er at de ikke fikk full effekt av disse.

– Vi greier ikke å få pumpene langt nok ned i maskinrommet og for øyeblikket går bare en pumpe, sa politimester Jon Steven Hasseldal til smp.no fredag morgen.

Ved 7.30-tida hadde de første av flere magnetmatter ankommet på Skansekaia. Dykkere skal nå ta seg ned på utsiden av skipet for å sikre skipet mot ytterligere lekkasjer. Om de lykkes med dette håper de å kunne ta seg om bord i skipet og føre lensepumpene lengre ned i fartøyet.

– Om vi klarer å holde skipet stabilt til disse er på plass, er vi mer optimistiske, sier innsatsleder Austvik.

– Hullene tettet

Årsaken til at båten la seg ytterligere over på siden, er at det kom vann inn gjennom flere av hullene som ble tettet tidligere torsdag. Det ble derfor arbeidet på spreng med å lense mer vann ut av skipet, enn det som kom inn gjennom hullene i skroget.

Les også: Frykter skipet skal kantre

Ifølge politiet ble hullene som førte til vanninntrengning tettet med en form for byggskum. Og de første meldingene tydet på at denne jobben var velykket: – Hullene er tettet, opplyste innsatsleder Østlund ved 00.45-tiden.

Klokka 01 opplyste desssuten politiet at krengingen hadde holdt seg stabil den siste halvtimen, noe som ble tolket positivt.

Skar hull i skutesiden

Før midnatt var det en alvorspreget politimester som møtte pressen på Skansekaia.

– Vi har evakuert skipet og må komme inn i båten på annen måte, sa politimesteren om arbeidet med å tømme båten for vann.

Det innebar at det måtte skjæres hull i skutesiden for å komme til med lensepumpene. Politimesteren understreket også at løse gjenstander inne i skipet har skapt problemer for lensene ved at disse tettes.

Se video: Ålesunder filmet den brennende innseilinga
Bildeserie: Se bildene fra brannen og redningsaksjonen

Feil sted

Innsatsleder Østlund fortalte til smp.no seinere på natten at én pumpe var på plass og i drift. Men de to andre hullene ble skåret på feil sted, og mannskapene kom ikke til. Derfor måtte det tas nye hull i skutesiden før flere pumper kom på plass.

En maskinist som jobber i Hurtigruten AS bistod mannskapet i arbeidet med å få tømt båten for vann.

Politiet: – Mistenker eksplosjon startet brannen
Passasjerer: – Det kom to menn, svarte i ansiktet

Varmeutvikling

Arbeidet med å skjære hull i skroget førte til varmeutvikling. Kort tid etter politimesteren møtte pressen på kaia kom det melding om at det på nytt hadde begynt å brenne i skipet som følge av arbeidet med å skjære seg inn i båten.

Dette dreide seg imidlertid om et mindre branntilløp som raskt ble slukket av brannmannskap på stedet.

Krenget 16 grader

Ved 22.15-tiden opplyste brannsjef Geir Thorsen i Ålesund brannvesen til smp.no at skipet krenget 16 grader.

Om ettermiddagen torsdag skal skipet ha krenget ti grader, mens det tidligere torsdag kveld krenget tolv grader. Politiet mente da det var reell fare for at det brannherjede skipet skal kantre.

Se video: Her brenner skipet
Se video: Passasjerer går i livbåtene

Tre til sykehus

Det var i 19.30-tida at det oppsto større lekkasje i skipet, og det ble beordret full evakuering av alle mannskaper.

Tre personer ble dessuten brakt til sykehus torsdag kveld med skader etter at de arbeidet om bord i fartøyet. Dette var personer som var innleid fra et firma for å bistå med pumper om bord.

– Skipet sekundært

Administrerende direktør i Hurtigruten Olav Fjell tilbrakte det meste av torsdag kveld med sine ansatte. De kommer i første rekke, sammen med passasjerene, understreker han.

– Jeg er noe mer optimistisk nå, sa Fjell til smp.no da det ble klart at arbeidet med å tette hullene så ut til å ha vært vellykket.

Overfor NTB understreket han likevel at det viktigste var at folk var i sikkerhet: – Selv om det er store verdier på spill, og folk har masse eiendeler om bord, blir selve skipet sekundært nå, sier Fjell til telegrambyrået.

Han sa at besetningen opplever situasjonen som dramatisk, og at de følger spent med på bergningen. Usikkerheten kommer på toppen av sorgen de føler over kollegene de har mistet, og de som er hardt skadd.