Hurtigrutekaptein:

– Må ha vært eksplosjon

– Eksplosive greier, sier hurtigrutekaptein Arne-R. Gran Ernstsen om brannen om bord «Nordlys».
Ålesund og omland

Han er en av Hurtigrutens mest erfarne kapteiner, og var skipper på «Nordlys» da den gikk fra verftet i Tyskland i 1994. Nå er han på «Trollfjord».

Maskinsjefen på en av de andre hurtigrutene, mener også det må ha vært en kraftig eksplosjon i maskinrommet.

Oljerør bygd inn

De to skipsoffiserene understreker at de ikke vet mer enn alle andre om årsaken. De har ikke særlig tro på oljelekkasje, blant annet fordi oljerørene er bygd inn og skjermet.

– Vi kan jo få oljesprut, men det var jo i gamle dager vi hadde slikt, sier «Trollfjord»-kapteinen, som også var med da «Nordlys» ble bygd.

Mannskapet drilla

– Det er en bra båt, som nok var i topp teknisk stand. Mannskapet er lommekjent over alt om bord og godt drilla. Skipets egne røykdykkere har spesialopplæring og rykker ut først. Vi øver også på å slippe ut røyk for å oppleve hvordan det er å bevege seg og lete etter folk. Røyk er noe spesielt, sier Gran Ernstsen.

Doble slokkesystemer

Brannen må ha utviklet seg svært hurtig, mener maskinsjefen.

– Det skal ikke gå an å få brann. Vi har slokkemidler alle veier. Alt må ha gått veldig fort.

Maskinrommet har to uavhengige slokkesystemer. Det ene består av sjøvann og skum, og fyller hele maskinrommet. Det andre er basert på vanntåke fra ferskvann. Begge utløses manuelt eller automatisk, og sjekkes årlig av leverandøren.

– Vi har båtmanøver hver ellevte dag. Da øver vi på alt. Vi simulerer også brann rundt om på skipet. Brann er det verste vi kan få, sier maskinsjefen.

Alle hurtigrutene følger internasjonale prosedyrer for øvelser, som skjer daglig, ukentlig og hver måned. I tillegg har vi særregler i rederiet.

Lukkes hermetisk

Sikringen i maskinrommet er svært omfattende. Når alarmen går, stopper alle vifter. Maskinrommet lukkes hermetisk, slik at brann og røyk heller ikke skal spre seg til andre deler av skipet.

Kapteinen varsler rederiet og Hovedredningssentralen, som hver for seg går videre etter bestemte prosedyrer.

– Vi konsentrerer oss om båten. Alt er situasjonsbestemt. Men det er svært viktig at passasjerene informeres om hva som skjer og hva de skal gjøre, sier kaptein Ernstsen.