BI-professor Torger Reve står bak rapporten som har regnet ut de næringsøkonomiske effektene av sju fjordkryssinger på E39 mellom Kristiansand og Trondheim.

Hovedfunnene er de samme som da Reve la fram den første delen av rapporten i fjor sommer: At det er mest lønnsomt å bygge ferjefri E39 i fylkene sør på Vestlandet, mens det er minst lønnsomt i Sogn og Fjordane.

Les også: E39 mest lønnsom i sør

– Overraskende høye tall

For Møre og Romsdal sin del viser rapporten at bygging av Hafast-prosjektet mellom Hareidlandet og Ålesund er svært lønnsomt.

Gjør som flere enn 20.000 andre - lik smp.no på Facebook

Med bakgrunn i et kostnadsanslag på 7,9 milliarder kroner, vil vegforbindelsen være tjent inn allerede før det er gått tre år. Årsaken er at prosjektet antas å utløse en årlig merverdi i form av næringsaktivitet på 2,93 milliarder kroner.

– Dette er overraskende høye tall, og når det gjelder produktivitet per ansatt, så er Hafast-prosjektet det som gir størst avkastning langs hele E39, forteller Reve til smp.no.

Usikre kostnader

Kostnadene for Hafast-forbindelsen er imidlertid svært usikre, og Statens vegvesen har tidligere anslått at summen kan komme opp i hele 20 milliarder kroner. Samtidig skal det sies at Reve-rapporten baserer seg på såkalt konservative anslag av næringseffektene.

Les også: Prissjokk for HafastLes også: – Ikke så dyrt med Hafast likevel

Rapporten er laget på oppdrag for Statens vegvesen, men kostnadsoverslagene er hentet inn av NHO. Reve sier han er klar over at de trolig blir høyere.

–Om du legger inn høyere kostnader, så blir naturlig nok tilbakebetalingstiden litt lengre. Men det er fortsatt er veldig lønnsomt prosjekt, sier professoren.

Les hele rapporten her (ekstern lenke)

Ny regnemetode

Utregningsmetoden tar hensyn til mer enn de tradisjonelle måtene å regne samfunnsnytte ved vegprosjekter, som først og fremst tar for se kortere reisetid.

Reve forklarer at de denne gangen også har regnet inn de økonomiske konsekvensene av at jobbmarkeder kommer nærmere hverandre og slås sammen.

Møreaksen som skal knytte Ålesund og Molde tettere sammen, kommer også positivt ut med en økt næringsaktivitet per år på 1,2 milliarder kroner.

Professor Torger Reve ved BI sier han er overrasket over de gode tallene han kom fram til for Hafast-forbindelsen. Foto: Staale Wattø