– Journalistikk bør sponses

– Papiravisene er bare en plattform, mener professor Arne Krumsvik.

LØSNINGSORIENTERT: Arne Krumsvik mener vi må akseptere at gårsdagens journalistikk ikke vil vedvare.   Foto: Nicolay Woldsdal

Nyheter

Hvordan skal fremtidens journalistikk finansieres? Ifølge professor Arne Krumsvik bør et annerledes syn på sponsing være en del av svaret.

– Dagens finansieringsmodell fungerer ikke og må revurderes. Alt annet vil kunne stå i veien for kvalitetsinnhold, mener Arne Krumsvik.

Vær Varsom-plakaten er tydelig og landets avisredaktører tilsvarende unisone. Sponsing av journalistisk innhold er tabu. Et syn Krumsvik, professor i journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, ikke støtter.

– Sponsing finnes i papiraviser også - gjennom betalte reiser eller ferdiglagde saker fra PR-byråer. Men siden det blir sett stygt på, skjer det mer i det skjulte, sier han.

Følg NODA 2015 direkte her

Krumsvik mener alternativet er å være åpnere om sponsingen. Der møter han imidlertid stor motstand.

– Landets redaktører er i svært liten grad enig med meg. Men spør du meg er det mer problematisk å skjule eventuelle sponsede saker fremfor å være åpen om det. Da vet publikum hvor de har avisen sin, forteller han.

– Bryr meg ikke om avisene

Det finnes mange personer som bekymrer seg for hvordan papiravisene skal overleve. Arne Krumsvik er ikke en av dem.

– Jeg tenker ikke slik. Ikke går jeg rundt og bekymrer meg for om vi bruker barsåpe om ti år, og ikke tenker jeg på hvordan vi kan bevare dagens mediesituasjon. Papiravisene er bare en plattform. Vi bør tenke på nye modeller for å finansiere fremtidens journalistikk, ikke hvordan vi kan redde avisene.

Relaterte saker:

– Mange redaksjoner er arrogante

Knut Olav Åmås ønsker seg en mindre medievridd virkelighet.

NODA 2015

– Mulig å lære seg programmering i løpet av én uke

Kristoffer Örstadius bruker programmering flittig som gravejournalist. Det har blant annet gitt ham Guldspaden, Sveriges gjeveste journalistpris.

NODA 2015

Møter virkeligheten virtuelt

Gjennom “Immersive Journalism” gjenskaper Mikkel Rasch Nielsen krisesituasjoner. Han vil skape reaksjoner for å få folk til å handle.