– Stilles det ikke miljøkrav ved bygging av nye ferjer? spurte LO-sjefen da hun deltok på en orientering på Fiskerstrand verft i formiddag.

Sammen med stortingsrepresentant Else-May Botten (Ap) og representanter for LO og Fellesforbundet fikk hun innblikk i hverdagen til et verft som er i en annen nisje enn offshore.

Konkurrerer med utlandet

Fiskerstrand verft har måttet gå til permitteringer etter blant annet å ha tapt flere ferjekontrakter til tyrkiske verft. Dette er konvensjonelle dieseldrevne ferjer.

Administrerende direktør Rolf Fiskerstrand brenner for miljøteknologi og mener norske myndigheter må kunne legge til rette for finansiering som gjør det mer lønnsomt for de som vil satse grønt.

– Framtida ligger i hybridferjer som går på en kombinasjon av gass og batteri, sier Rolf Fiskerstrand.

Permitteringsreglene til diskusjon

Kristiansen er kalla inn til møte med Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson, for å diskutere permitteringsreglene som ble endra i fjor. Hun mener de nye reglene har ført til at bedriftene må si opp ansatte i stedet for å permittere, fordi det har blitt dyrere.

LO-lederen har vært på reise hele denne uka, men forteller at over alt hvor hun møter folk så er permitteringsreglene et hett tema.

– Jeg forventer at arbeidsministeren griper tak i denne saken raskt, sier Kristiansen.