Høyres Helge Orten mener det ikke er noe stort problem at Møreaksen ikke kom med blant prosjektene som skal bygges ut av det nye vegselskapet.

– Dette er først og fremst et selskap for motorvegutbygging. Å organisere det på denne måten vil bety at vi vil få bygget mye mer veg mye raskere enn hva vi gjør i dag, sier Orten.

Ikke Nordvestlandet

Ikke et eneste vegprosjekt i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane ble med da regjeringen presenterte det nye vegselskapet tirsdag. Det til tross for at det ligger inne vegutbygginger til svimlende 130 milliarder kroner i selskapet. Møreaksen er det vegprosjektet på Nordvestlandet som lå nærmest til å oppfylle kriteriene til å bli med i det nye selskapet.

– Jeg skjønner om de som jobber for Møreaksen kan være litt skuffet over det. Men det er viktig å understrek at dette ikke betyr at prosjektet fra vår side er prioritert ned, sier statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet.

Les også: Nytt vegselskap får 130 milliarder i startporteføljen

Det er all grunn til å tro at dersom Møreaksen hadde blitt lagt inn i vegselskapet, ville selve utbyggingen kunne startet tidligere.

– Vi måtte foreta en streng prioritering av hvilke prosjekter som skulle være med i oppstartporteføljen. De utbyggingene som er med er prosjekter med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet, påpeker Hoksrud.

Åpner for ops

Helge Orten (H) tolker dette positivt, og mener det åpner for at Møreaksen kan bygges ut gjennom Ops (Offentlig privat samarbeid).

– Jeg har hele tiden ment at Møreaksen er et prosjekt som bør bygges ut gjennom Ops. At det ikke er med som en del av oppstartporteføljen til vegselskapet, mener jeg ikke vil bety noe med tanke på framdrifta for dette prosjektet, sier Orten til Sunnmørposten.

Han mener det grepet regjeringen nå gjør betyr et tidsskille for vegbyggingen her i landet. Orten viser til at vegselskapet i utgangspunktet har tatt inn prosjekter som allerede ligger inne i neste periode i Nasjonal Transportplan. Møreaksen gjør ikke det.

Hittil beregna kostnader for Møreaksen er 10 milliarder kroner - Tautratunnelen på rundt 5,5 milliarder kroner og Julsundbrua på 4,5 milliarder kroner.