Ny supertråler utnytter restråstoff

Skipsteknisk i Ålesund skal for første gang levere design til et nybygg i Halstensen-gruppen.

Supertråler "Granit", som båten skal hete, kommer til å bli Norges største hvitfisktråler når den leveres fra Tersan-verftet våren 2017, heter det i en pressemelding fra Skipsteknisk.  Foto: Skipsteknisk

Supertråler: "Granit", som båten skal hete, kommer til å bli Norges største hvitfisktråler når den leveres fra Tersan-verftet våren 2017, heter det i en pressemelding fra Skipsteknisk.  Foto: Skipsteknisk

Nyheter

Båten, som blir spekket med norsk utstyr, får navnet "Granit". Den skal avløse dagens skip med samme navn som Halstensen-rederiet på Austevoll kjøpte fra Grønnevet-rederiet for tre år siden. Den nye båten vil driftes fra Bekkjarvik i Hordaland. Den nåværende "Granit" var inntil i sommer driftet fra Vartdal. Store deler av mannskapet hører hjemme på Nordvestlandet.

Lengste tråler

Med sine 81,20 meters lengde og 16,60 meters bredde vil dette bli den største tråleren som et norsk rederi har bestilt.

- Grunnen til at skipet blir så langt er fabrikken som blir plassert i den. Vi vil ha full filetproduksjon og skal gjøre oss nytte av alt restråstoff om bord i skipet. Alt blir tatt vare på,  sier Ola Inge Grønnevet, som representerer rederiet, til smp.no. Grønnevet forteller at man vil utvide produksjonen i forhold til i dag med marine oljer. Skipet har en lastekapasitet på 900 tonn pluss olje og velling.

350 milllioner kroner?

Den nye tråleren skal bygges på det tyrkiske verftet Tersan og leveres våren 2017. Rederiet ønsker ikke å gå ut med hvor mye skipet vil koste, men med full utrustning vil kontraktsummen trolig ligge over 350 millioner kroner.

- Dersom norske verft hadde vært konkurransedyktige ville vi ha foretrukket å bygge i Norge. Samtidig har Tersan-verftet opparbeidet seg svært god erfaring med denne typen fartøy, sier Grønnevet, som også er kaptein på "Granit". Halvparten av kontraktsverdien er norsk utstyr.

Stor anerkjennelse

- Inge Bertil Straume i Skipsteknisk sier til smp.no at konkurransen om oppdraget var stor.

- Hele staben i Skipsteknisk ser denne tildelingen som en stor anerkjennelse, sier han.