Prisdryss for Variér Furniture

De danket ut DNB og George Clooney i konkurransen om beste reklame under Gullblyanten 2011.

Da vi satte i gang prosjektet, visste vi ikke utgangen og om det teknisk sett var mulig

Arild Åkre
Nyheter

Fredag fikk Variér Furniture AS ikke mindre enn tre priser under kåringen av Gullblyanten 2011 i Oslo.

Den lille møbel- og sunnmørsbedrifta lokalisert på Skodje vant over alle.

Variér vant gull i begge kategoriene de kunne få, samt at de tok storeslem med å vinne The Grand Prix - altså det beste av det beste. De slo dermed ut DNB og George Clooney.

– Vi føler oss veldig privilegerte, og vi vurderte det ikke som realistisk å vinne. Det var helt surrealistisk å motta den største prisen foran femhundre av Norges beste reklamefolk, sier markedssjef Arild Åkre i Variér Furniture.

Fagjury

Gullblyanten er reklamebransjens årlige kåring av beste kommersielle kommunikasjon.

I år var det 401 innsendte forslag, og det er en fagjury som vurderer de innsendte forslagene.

Juryen vurderer de enkelte forslag med hensyn på « hva var utfordringen, hva ønsket man å kommunisere og hva ble resultatet». Kåringen må ikke forveksles med Gullfisken, der det er TV-seerne som kårer den beste eller morsomste TV-reklamen.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

«Hjernedesign»

Variér ga Eirik Sørensen og Finn Knudsen i reklamebyrået Dist Creative oppdraget i å blåse liv i designklassikeren «Variable Balans», utviklet av Peter Opsvik i 1979.

Det er tre barn fra USA, Italia og Tyskland som har laget de nye mønstrene til stoltrekket til designklassikeren.

Mens de konsentrerte seg, ble hjerneaktiviteten målt og forvandlet til tidslinjer og dermed design på de nye stoltrekkene.

– Da vi satte i gang prosjektet, visste vi ikke utgangen og om det teknisk sett var mulig å gjøre konsentrasjon om til design, forklarer Åkre.

– Når du sitter på balansestolen økes konsentrasjonen, det visste vi fra før. Denne satsingen er derfor en kampanje for å illustrere dette og å gjøre foreldre oppmerksom på stolen som har vært i markedet i tretti år.

Se vinnerfilmen her - saken fortsetter under


VM i Cannes

Nå er det videre til Cannes - og den årlige konkurransen av verdens beste reklamer.

– Hva koster det å lage reklamen?

– Vel, den er nok betydelig under kostnaden DNB hadde med sin George Clooney-reklame, svarer han.

Følg smp.no på Facebook

USA-pris

I forrige uke fikk Variér også pris under «Favourite Websites Awards» i USA og «Site of the day». Vanligvis er det store selskap som Coca-Cola og Wrangler Jeans som drar i land slike priser, ifølge Åkre.

– USA er et satsingsområde for oss, og vi bruker internettdistribusjon der i tillegg til mer tradisjonelle distribusjonskanaler.

Variér fikk for øvrig også «Sølvtaggen» for beste digitale produksjon i Norge i januar.