Kapteinen som helst ville fortsatt på sjøen

En av Hurtigrutens desiderte veteraner går i land. – Jeg skulle gjerne fortsatt, sier sjøkaptein Arne R. Gran-Ernstsen.

Arne R. Gran-Ernstsen stoler på sitt mannskap. – Det er ingen enmannsjobb å være kaptein. Du sliter hvis du ikke har folkene med deg. 

Sjøkaptein Arne R. Gran-Ernstsen og ordfører Jan Helgøy er like sterke tilhengere av Stad skipstunnel. – Kongeskipet skal selvsagt seile først, men jeg vil gjerne være nummer to, sier «Trollfjord»-kapteinen, som her får en ny ladning med informasjon om skipstunnelen. 

Jan Arild Hagen i Ålesund har seilt 902 turer med mange hurtigruter, også med «Trollfjord» og kaptein Arne R. Gran-Ernstsen.  

«Trollfjord» er kjent som et skip med hyggelig mannskap og ekstra god atmosfære. På årets juletur fra Bergen er det stappfullt om bord. 

Nyheter

Da Hurtigruten vurderte å flytte sommerseilingene fra Geiranger til Hjørundfjorden, var «Trollfjord»-kapteinen selvskreven til å gå opp løypa under fjelltoppene.

– Passasjerene betaler dyrt fra før. De vil oppleve fri natur, ikke bare butikker og kjøp-kjøp. Hjørundfjorden er helt fantastisk!

Les også: Hurtigruten skal gå fast til Hjørundfjorden

Takket av med aviser og blomster

Ålesund og kanskje hele Norges fremste ambassadør for hurtigruten, Jan Arild Hagen, er om bord for å takke av kaptein Gran-Ernstsen.

Entusiasten Jan Arild har seilt 902 turer med mange hurtigruter, og kan legge til to til etter julefeiring i Lofoten.

Stad skipstunnel personlig, ordfører Jan Helgøy i Vanylven, har med blomster, stortingsdokumenter og sunnmørske lokalaviser. «Trollfjord»-kapteinen er verdens beste støttespiller for hullet gjennom Stadlandet, som blir en som attraksjon på linje med Golden gate og pyramidene.

Topptung ledelse

– Hurtigruten er en god og trygg arbeidsplass. Jeg har vært med på å bygge og få i sving tre nye skip. Utenfor skutesiden har det vært turbulent. Men vi er alltid kommet til lands med kjølen ned.

Sjøkapteinen snakker i overført mening om negativ stabilitet, som oppstår når skuta er for «tung i toppen».

– Dette lærte vi mye om på sjømannsskolene. Nå er det heldigvis bestemt at rederikontorene skal samles. Det har vi sjøfolk ment lenge.

Som smågutt var han med far og bestefar på fjordene i Finnmark. De deltok i gjenoppbyggingen og hadde flere båter, blant dem «Soldag». Far traff mor på Ingøy i Måsøy, derfor er harstadværingen er halvt finnmarking.

Følg smp.no på Facebook

Lommekjent på kysten

Første jobb var 16 år gammel som dekksgutt på «Einar Hund», som tilhørte Nordlandslinjen i Harstad, og der ble han også skipper for første gang. Da het båten «Mizar». Som 21-åring var han enestyrmann i rute mellom Oslo og Tromsø. Ingen er bedre kjent på kysten enn de som har seilt på godsbåt.

62-åringen syns det er vemodig å gå i land. Han har ikke gått lei, men må bøye seg for sjømannslovens paragraf 19, som gir arbeidsgiver rett til å si opp 62-åringer.

Han har vært kaptein i 20 av nesten 26 år i Hurtigruten, de siste ti på «Trollfjord», som mange mener er den beste av alle hurtigruter. Ikke på grunn av båten, som er grei nok, men atmosfæren og den gode stemningen om bord.

Lederskap

– Hvor mye betyr kapteinen for et skip?

– Jeg er kommet til at ikke alle kan bli lensmann, prest eller kaptein. Noe må være medfødt og det gjelder i alle yrker. Ikke alle kan være leder, heller, for alt kan ikke læres. Du må la folkene være med, team og lagarbeid er cluet. Da får du godt samarbeid. Respekten er der, likevel.

– Føles ansvaret tungt med stort mannskap og over 800 passasjerer om bord?

– Nei, så lenge du har et godt mannskap, er det ikke noe ekstra press på meg som kaptein, selv med full båt og aldri så dårlig vær. Jeg har et godt og trygt mannskap. Det er ingen enmannsjobb å være kaptein, du sliter hvis du ikke har folkene med deg. Det er alltid én som må ta avgjørelsen, den ligger hos kapteinen.

Multitasking

– Blir du lei av å vasse rundt i passasjerer?

– Nei! Selv om båten er full, er det god plass. Det merkes ikke at vi er så mange.

Når kaptein Ernstsen legger til, står han med den ene hånden i bukselomma og den andre på manøverspaken. Han virker helt uberørt og på rekordtid er skuta fast.

– Du kan også snakke i telefonen samtidig?

– Ja, det går, men er ikke å anbefale.

Cruise til Nordpolen

Den store drømmen er et isbrytende cruiseskip som kan seile til Nordpolen, både gjennom Beringstredet og Nordøstpassasjen.

– Tenk deg et isbrytercruise fra Japan til Nordpolen!

Båten er designet ferdig, men sjøkapteinen har ikke penger til å videreutvikle prosjektet. Over nyttår skal han diskutere fortsettelsen med gode støttespillere på Sunnmøre.

– Norge med polarheltene har et spesielt ansvar i nord. Russerne er alt i sving på Nordpolen.

– Hva vil du savne når du slutter på «Trollfjord»?

– Folk på land og sjø, de som satte pris på at vi kom og gikk. Alle som kom ned på kaien om nettene. Det var fremsynte folk som starta hurtigruta. Jeg skulle ønske at dagens politikere hadde like store visjoner. Vi må selvsagt tilpasse oss nye rutetrender.

Uvær og storm

– Hva er det verste uværet du har vært ute for?

– Det var med gamle «Nordstjernen» oppunder jul. Vi kom ut Raftsundet og fikk full storm fra nordvest på Vestfjorden. Før Landegode fikk vi oss noen forferdelige topper. Jeg satt i stolen og bad styrmannen passe farten. «Slakk opp!», sa jeg. Vi fikk først én topp over oss, og så to til. Sjøen rant ned i styrehuset, og ned i lugarene til mannskapet forut på «Belsen».

Det som sto på fordekket, ble funnet igjen på flaggdekket. To fastsveiset vaierspill forsvant for godt.

– Hvilken del av kysten er vakrest?

– Alt har sin tid og sin sjarm. I godt vær er mange plasser fine. Mange liker storm også. Det er fascinerende å oppleve når havet bryter og skipet utsettes for elementene.

Etter kongeskipet

62-åringen bor ved Tjeldsundet og ser fram til mer tid i campingvogn og spikertelt på Tjeldøya. Han fortsetter som vikar, men heretter kan han også si nei.

Han kommer ikke til å si nei den dagen Stad skipstunnel åpner. Han gleder seg voldsomt til den spesielle skjelvingen i kroppen, som han tror også vil merkes i selve skuta.

– Kongeskipet skal selvsagt seile først. Jeg følger gjerne på som nummer to!