- Det Cecilie Skog står for når det gjelder miljøprofil og sikkerhet ute i naturen, ønsker vi å stå for til sjøs, sier administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore til smp.no. Cecilie Skog kvitterer og og sier seg glad for den miljøprofilen det nye skipet har.Dåpen av Island Crown foregikk tidlig mandag ettermiddag  på Tjuvholmen i Oslo, og mange skuelystne stjal seg et blikk på det allsidige skipet til ulsteinrederiet. Blant det store mediekorpset var også det kulørte ukebladet Se og Hør. Om det var unik interesse for den maritime industrien på Sunnmøre, eller om det var den blide gudmora i Sunnmørsbunad som tiltrakk oppmerksomheten, skal være usagt.Dette er det 34. skipet designet av Rolls-Royce til Island Offshore og det er bygget ved Vard Brevik. Designeren Sigmund Borgundvåg er mannen som også tegnet de aller første offshorefartøyene i Norge på tidlig 1970-tallet. Designet til Island Crown har typebetegnelse UT 776 CD. Skipet var i utgangspunktet tenkt som et PSV-skip, men rederiet vedtok i fjor høst å gjøre det om til et kombinert hotell- og offshorefartøy. Det er et fullgodt spesialfartøy, utstyrt for vedlikeholds- og støtte til undervannsoperasjoner offshore. Samtidig har det beholdt mye av lastekapasiteten, både på dekk og under dekk. Det har plass til hundre personer og vil dermed kunne være hotellskip for personell som gjør vedlikeholdsoppdrag på plattformer. Det har en unik konstruksjon akterut, som gir mannskapet en trygg gangvei over til rigg eller plattform, og som kompenserer for bølgebevegelser. Island Crown er utstyrt med helikopterdekk.

Les mer om denne saka i Sunnmørsposten tirsdag.

Gudmor Cecilie Skog sammen med administrerende direktør Håvard Ulstein (med sønnen Mathias på armen) og direktør Lars Ivar Bød ved Vard Brevik, der Island Crown er bygget. Foto: Johan Behrentz
Foto: Johan Behrentz