– Svært uheldig for norsk kompetansebygging, sier hovedtillitsvalgt Runar Teige i Norsk Sjømannsforbund.

– Det støtter jeg hundre prosent, men når vi opererer i et internasjonalt marked må vi tilpasse oss det internasjonale kostnadsnivået, sier styreleder Terje Sørensen i Siem Offshore til Sunnmørsposten.

Han tror flere rederier blir tvunget til det samme, også rederier på Nordvestlandet.

Følger spilleregler

Rederiet med hovedkontor i Kristiansand, er inne i en prosess med oppsigelser. Det er ennå ikke satt navn på hvem som må gå, men ifølge en protokoll som både tillitsvalgte og ledelse har undertegnet, er man enige om at ansiennitet og kompetanse skal telle med.

Alle sentrale avtaler blir fulgt

– Det har vært en ryddig prosess, men vi er selvfølgelig uenig i at Siem flagger ut, sier leder for Norsk Sjømannsforbund, Line Heimstad til Sunnmørsposten.

Hovedtillitsvalgt i Siem, Runar Teige, bekrefter det samme.

– Når rederiet ikke tjener penger, forstår vi at man må gjøre noe. Vi er likevel ikke glade for det som skjer og frykter at det i neste omgang vil ramme rederiet, sier Teige.

Han er glad for at Siem arbeider for å skaffe mannskapene jobb i andre rederier og gjør rokeringer.

– Nordsjøen har vært et viktig marked, men når lønnsomheten går ned, må vi se oss om etter andre områder. I tillegg til kostnadsnivået er det en økende proteksjonisme på verdensmarkedet. Det innebærer at skip må operere med lokalt mannskap, såkalt «Local Content».

Bygger nye skip

Utflaggingen i denne omgang gjelder til sammen 12 skip. Seks av dem er under bygging. Av de seilende skipa gjelder det først og fremst PSV (supplyskip) og MRSV (flerbruksskip). AHT (akerhåndterere) blir skjermet i første omgang.

– Har dere investert i for mange skip?

– Vi har ti skip under bygging. Tre av dem skal operere i Brasil. Fire av dem er konstruksjons- og støttefartøyer som skal konkurrere internasjonalt og to skal brukes for egen kabellegging i Midtøsten. En PSV skal arbeide for Total i Nordsjøen, og skal dermed også være registrert i NOR, sier Sørensen som dermed vil ha sagt at alle nye skip vil ha full aktivitet.