Uten at mannskapet på «Volstad» ante det aller minste, hadde Volstad Shipping engasjert «Brannsprøyta» til å møte nybygget ved Slinningen. Med to solide vannstråler høyt til værs, geleidet veteranen den nye«Volstad» til kai.

Stortråleren ruver godt og er 4,8 meter lenger enn de to båtene som Strand-rederiet i Ålesund nylig har fått fra Tyrkia.«Volstad» har dessuten en ekstra etasje for tekniske installasjoner under rorhuset, forteller Eivind Volstad.

Les også: Ny «Volstad» døpt i Tyrkia

- «Trunken» gjør båten litt høyere. Samtidig har vi fått bort alt det tekniske fra broen, som dermed har fått 360 graders sikt, forklarer rederen.

Mannskapet på 18-20 mann kan i tillegg se fram til å bo i en innredning med doble skott og ekstra god isolasjon.

- Vi har lagt stor vekt på lyddemping om bord, noe som selvsagt har kostet litt ekstra. I tillegg har vi elektriske vinsjer som er svært støysvake, og vi har lagt tredekk, slik at vi slipper støyen fra stål mot stål.

Volstad kan ikke si nøyaktig hvor mye rederiet har spart på å bygge i Tyrkia. Prosjektprisen er 240 millioner kroner.

- Det er et komplisert regnestykke å si hvor mye dyrere det ville vært å bygge i Norge. Vi har spart penger, men det har også en ekstra utgiftsside å bygge i Tyrkia. Jeg kan trygt si at det har vært en krevende byggeprosess.

«Volstad» er 74,7 meter lang og laster over tusen tonn. Båten har tre konsesjoner og er såkalt fullstrukturert, og har dessuten rekekonsesjon. Den 15 år gamle «Volstad» som er solgt til Roaldnes-rederiet i Giske, fisket for 93 millioner i fjor og 103 millioner året før.

De nærmeste dagene skal nybygget utrustes i Gangstøvika, blant annet med trålutstyr fra Mørenot. Meningen er å gå til havs 29. juli, i første omgang til Nordsjøen for å teste nybygg og utstyr.

«Volstad» har dobbelt mannskap og konsesjoner til å fiske 365 dager i året, men pleier å ligge still i jula. Turene er på fem uker og fangsten skal leveres i Ålesund.