– Vi er ikke helt fremmed for tanken om å kutte ut ruta Vigra-Værnes, sier Claus Krohn som er mannen bak flyselskapet med base i Molde.

– Årsaken er at vi har hatt for få passasjerer, men vi gir oss ikke før vi har gått en ny runde med potensielle næringslivskunder på Sunnmøre.

Rutetider

Da Krohn Air presenterte den nye ruta mellom Ålesund og Trondheim i mars i år, la Claus Krohn spesielt vekt på at selskapet hadde spissa rutetidene slik at folk kunne benytte hele dagen i Trondheim.

– Med første avgang fra Ålesund klokka ti over sju om morgenen og siste retur fra Trondheim klokka 17.00 må dette passe midt i blinken for folk som skal ha møter i Trondheim, sa flygründeren den gangen.

– Og det er nok ikke rutetidene det er noe i vegen med, sier Claus Krohn.

Kanskje heller at det går et SAS-fly i nitida, og at folk foretrekker større fly med noe større komfort. Det er heller ikke enkelt å forandre på folks reisevaner, men de som reiser med oss ser ut til å være svært fornøyde.

Næringslivet

Krohn Air bruker et 19-seters fly på ruta, og Claus Krohn sier at det egentlig bare er snakk om å få 2–3 passasjerer mer på hver avgang før det går rundt økonomisk.

– Nå skal vi henvende oss direkte til næringslivet på Sunnmøre slik at de kan få øynene opp for et tilbud som vi mener bør ha livets rett, sier Claus Krohn.

Han sier at det ikke er noe alternativ med færre ukentlige avganger.

– Skal man først ha et rutetilbud, må det være fullverdig.Det er heller ikke aktuelt å lande i Molde for å plukke med seg passasjerer der ifra.

– Vi har gjort det et par ganger av ulike årsaker, og det var ikke særlig populært.

Hvis det ikke skjer noe som får opp passasjertallet, tror Claus Krohn at ruta Vigra-Trondheim blir lagt ned i oktober.

Ruta mellom Molde og Trondheim går bra, og her er det ikke snakk om nedlegging, sier Claus Krohn.