- Godt at hevinga endelig fikk grønt lys. Det begynte å bli seint i sesongen, sier Vebjørn Løviknes i OTS. Han har vært prosjektleder, når den familieeide bedrifta på Valderøya har levert 24 tauenheter - hver med diameter på 140 millimeter, men i ulik lengde - i tilknytning til hevingsarbeidet. Tauene kan tåle en belastning på over 1.000 tonn, og skal benyttes i ei anordning som skal få det ulykkesrammede cruiseskipet på rett kjøl før det tettes og blir slept bort.

- Den siste forsendelsen med tau blei sendt fra oss rundt påske. Meg kjent er det ikke flere andre som leverer akkurat denne typen tau til hevingsarbeidet, sier han. Selskapet har ikke representanter på plass, men følger med på hevinga gjennom nyhetene.

- For oss er dette ei både spennende og prestisjefylt oppgave. Samtidig er dette den største enkeltordren i selskapets historie, og betyr en god del også økonomisk, harLøviknes tidligere uttalt.

Arbeidet med å heve Costa Concordia blei forsinket med om lag to timer mandag morgen på grunn av uvær, men kom i gang like etter klokka 09.

– Det er ingen endring i planen, bare en forsinkelse på grunn av forholdene. Vi har hele tida sagt at været vil være en fast følgesvenn, og at vi må ta hensyn til dette, sier Franco Gabrielli, leder i Italias direktorat for samfunnssikkerhet.

Den kraftige vinden natt til mandag forhindret ifølge ham arbeiderne fra å få på plass lekteren som skal huse operasjonens kontrollrom.

Skipet skal først rettes opp ved hjelp av kraner og hydrauliske maskiner. Så skal skipet stabiliseres og taues vekk. Det vil trolig skje først til våren. Skipets eier Costa Cruises anslår at hele operasjonen vil koste minst 4,7 milliarder kroner.

Skipet er 290 meter langt. Det var 4.229 passasjerer om bord da skipet forliste i januar i fjor. I alt 32 mennesker mistet livet i ulykken. (©NTB)