Sunnmørspostens rushtids-test «Rush i Ålesund» stakk av med førsteprisen i klassen «Storytelling» under Nordic Data Journalism Awards.

Prisutdelinga fant sted i Stockholm, fredag nærmere bestemt under konferansen Datajournalistik i Norden. Fordelt på tre klasser kom det inn til sammen 25 bidrag fra redaksjoner i Norge, Sverige og Finland.

Følg smp.no på Facebook

I toppelementet kan du se både video og animasjon av rushtidstesten. Du kan også se videoen her

- Dette er kjempegøy - og litt overraskende, sier digital redaktør Tormod Utne i Sunnmørsposten.

- Bare det å være nominert er en ære, legger han til - og sikter til de andre sterke bidragene i klassen: Bergens Tidende med «Janne-saken», Aftonbladet, med «Skilnad fattig og rik» og Trønder-Avisa med «Felttoget».

- En honnør til de finke folka i Sunnmørsposten som har fått til dette på så kort tid. Vi har fått lov til å leike oss, noe som altså har gitt resultater, sier Utne.

I «Rush i Ålesund» lot Sunnmørsposten seks reportere teste hvordan en kommer seg raskest fra Steinvågen til Volsdalen i rushtrafikken: Med bil, løping, sykkel, kajakk, buss eller moped. Resultatet blei presentert både i papiravisa og på nett -  når det gjelder sistnevne blei det blant anna brukt interaktivt kart, der leserne kunne klikke seg inn og se video av de ulike deltakerne og en animert versjon av løpet.

To av de som står bak «Rush i Ålesund» under prisutdelinga, fredag: Journalist Eirik Mehling og mediegrafiker Liv-Jorunn Håker Ottesen.