Det pågår en voldsom strid mellom Hurtigruten ASA og norske havner. Hurtigruten mener at de betaler for mye for å anløpe flere havner mellom Bergen og Kirkenes, deriblant Ålesund. Derfor har de innført betalingsnekt av havneavgift, og krever tilbakebetalt det de hevder er overfakturert siste tre år.

I fjor betalte Hurtigruten 3,3 millioner kroner til Ålesund havn. Av denne summen var 1,6 millioner anløpsavgift.

Møte

Torsdag var det dialogmøte mellom Havneforeningen, KS Bedrift Havn og Hurtigruten.

- Det var et konstruktivt møte hvor begge parter klargjorde for sine synspunkter. Det ser ut som vi er enige om det juridiske, og at vi har lik forståelse av havneloven, sier Tor Geir Engebretsen i Hurtigruten ASA.

Han er maritim direktør og ansvarlig for driften av flåten.

- Hva legger du i dette?

- Det betyr at havnene er enige i at de må legge fram dokumentasjon slik at Hurtigruten skal vite hva de betaler for, sier Engebretsen.

Selv om det er enighet om de juridiske prinsippene, understreker Pia Farstad KS Bedrift Havn overfor Smp.no at de ikke er enige om tolkningen av forskriftene.

- Økt kraftig

Hurtigruten mener at den nye havneloven har økt utgiftene deres kraftig og at avgiften er alt for høy mot hva anløpene koster. De mener også at flere vederlag er fastsatt ensidig av havnene og ikke etter avtale.

- Vi er fortsatt der vi har vært før. Papirene vi har mottatt bekrefter vår mistanke om at havnene har overfakturert oss, sier Engebretsen, og legger til at Ålesund helt klart er en av dem.

I Ålesund har havnefogd Birger Flem fått fullmakt fra havnestyret til å kunne nekte Hurtigruten kaiplass, dersom de ikke begynner å betale for seg.

- Jeg ønsker helst at vi får til en avtale, men jeg håper Hurtigruten besinner seg. Aksjonsformen de bruker er helt uholdbar. De kan ikke bruke Stranda-dommen som ikke er rettskraftig på denne måten, og i tillegg er ikke situasjonen i Geirangerfjorden og andre norske havner lik, hevder Flem.

Forhandlinger

- Nå venter vi på dokumentasjon fra havnene og så venter vi på å komme i forhandlinger med dem. Dette er en sak vi opplever at Havneforeningen har forståelse for, sier Engebretsen i Hurtigruten.

- Legger dere mye vekt på dommen fra Stranda?

- Nei, vi legger ikke mye vekt på den. Dette handler om hvordan havnene anvender loven, hevder Engebretsen.

Les mer i papiravisa, fredag.