- Når fylkestinget gikk for Hafast, var det med ei konsekvensutgreiing til grunn som sier at denne traséen gir de største positive ringvirkningene - i og med at vi får med den maritime klynga. Disse positive ringvirkningene ligger der fortsatt, og jeg har ikke skifta standpunkt, sier fylkesordføreren.

- Toget er selvfølgelig uansett gått for ei ny runde i fylkestinget. Vi har levert vår innstilling, og det nærmer seg som kjent en avgjørelse i regjeringa, legger han til.

Som smp.no skrev tidligere onsdag har Statens Vegvesen foretatt ei ny kontrollregning for E39 på strekninga Skei til Ålesund. Et notat Sunnmørsposten har fått tilgang til viser at fjordkrysninga mellom Hareid og Ålesund (Hafast) blir dramatisk mye dyrere enn tidligere antatt. Prisen er nå opp i svimlende 20 milliarder kroner. 6,5 milliarder mer enn tidligere kalkyler har vist.

- Kun en lite del av beslutningsgrunnlaget

Prisen synes imidlertid heller ikke å skremme den politisk ledelsen i Samferdselsdepartementet.

- Disse tallene er kjent og inngår som en del av beslutningsgrunnlaget, sier politisk rådgiver Jon Georg Dale.- Dette er bare en av veldig mange faktorer som gir regjeringen et godt grunnlag for å fatte et vedtak, skriver Dale i en sms til smp.no.Alle tallene for trasévalget på denne delen av E39 ligger nå på samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens bord. Han har gjentatte ganger poengtert at han sitter i beslutningsdyktig regjering. De skulle tilsi at en avgjørelse om trasévalget var rett rundt hjørnet. Enn så lenge er den offisielle at en beslutning kommer i løpet av våren.