Vegvalget vil ha stor betydning for hvilke lokalsamfunn som i framtida får ekstra mulighet til å utvikle seg, og hvilke regioner som står i fare for å komme i bakevja.

Regjeringa har allerede bestemt seg for traseer, og parlamentarisk leder i Frp, Harald Tom Nesvik og Helge Orten (H) som sitter i stortingets transportkomité,  har fått oppdraget med å orientere om regjeringas vurderinger.

Nesvik er imidlertid svært tilbakeholden om informasjonen før møtet.

Han vil på forhånd ikke gå ut med hvilken løsning regjeringen har landet på.

Strid om løsninger

På Sunnmøre knytter det seg spenning til to fjordkryssinger Hafast eller Fefast.

Statens vegvesen holdt så seint som i februar en knapp på en løsning fjordkrysning av Sulafjorden/Storfjorden via Festøya i Ørsta.

Fylkestinget i Møre og Romsdal har imidlertid gått for et fastlandssamband over Saulfjorden via Hareidlandet - Hafast.

Vegvesenet har imidlertid pekt på at prisen for dette sambandet kan ende på hele 20 milliarder,  om en skal gå for en løsning med hengebru i flere spenn og med tårn som er fundamentert på pongtonger. De mener den tekniske løsningen krever videre utredninger, ikke minst når det gjelder påkjenningene fra vær og vind over Breisundet.

– Som før en eksamen

Hafast-tilhengerne mener imidlertid det er mulig å lage en langt rimeligere vegløsning ved hjelp av flytebru.

– Det er nesten som å skulle gå opp til eksamen, og jeg vet ingenting nå. Det eneste jeg er hundre prosent sikker på, er at vi skal på det møte mandag kveld. Vi regner med å få høre noe om både Halsafjorden, Møreaksen og E39 over Storfjorden/Sulafjorden, sa Sandli til smp.no kort tid før møtet.

Møreaksen

Traseen over Romsdalsfjorden er mindre kontroversiell. Selv om mange nok ville hatt bru fra Vestnes/Rauma, via Sekken til Molde, er det ingen overraskelse om regjeringa lander på den såkalte Møreaksen.

Den innebærer tunnel fra Furland i Vestnes, under øya Tautra til Midsund. Fra Midsund tenker man seg ei stor hengebru over Julsundet (Julsundbrua) til Molde kommune.

Denne løsningen forutsetter tunnel under sentrum av Molde for ikke å belaste bykjernen med gjennomgangstrafikk. Ved å legge E 39 her, åpner man også for fastlandsforbindelse til Aukra. Bruer skal knytte kommunene Aukra og Midsund sammen, og en vil utløse en kommunesammenslåing.

Mer om Møreaksen her (ekstern lenke)

Halsafjorden

En flaskehals i langs E39 nordover  til Trondheim er ferjesambandet mellom Halsa og Kanestrøm. En fjordkryssing trenger seg fram.

Det foreligger fem ulike alternativ for fjordkryssing.

Det kan bli ei hengebru med to et kilometer langt hovedspenn. Lokalt er håpet at man kan bruke dette sambandet som et pilotprosjekt for tekniske løsninger andre steder langs E39, for eksempel Sognefjorden. I så fall håper de mest optimistiske at sambandet kan være ferdig om ti år.

Hele investeringsprosjektet antas å koste ca 4 milliarder kroner og det forutsettes en finansiell deling mellom Staten og trafikantene som passerer strekningen.

Mer om Halsafjordsambandet her (ekstern lenke)

Nordfjord

E39-kampen i Nordfjord står om midre og indre linje.

Det er ikke ventet noen avklaring om disse alternativene mandag kveld.

Dersom regjeringen går inn for den midtre traseen i Sogn og Fjordane, ender man på Folkestad i Volda, der det må bygges bru over Voldafjorden.

Dersom E39 blir ført via Kvivsvegen mellom  Volda og Grodås, gir traseen seg selv i Sogn og Fjordane. Da har man langt på veg valgt den indre traseen for E39.

Daglig leder Kjell Sandli i Hafast var spent før møtet mandag. Arkivfoto Nils Harald Ånstad.