Sandli omtaler arbeidet videre med realiseringa av Hafast som et virvar prosjektering og beslutninger.

– Dette er ei pen smørje av ting som skal på plass før prosjektet er i boks. Det er forskjell på prosjektering og forskning og utvikling. Alt tar tid, og mye er ennå ikke bestemt.

Følg smp.no på Facebook

Henge eller flyte?

Hafast var først tenkt som ei vanlig, fire kilometer lang flytebru med en prislapp på omtrent én milliard per kilometer.

– Så vi snakker egentlig her om tekniske løsninger som per i dag ikke finnes?– Jo, mine konsulenter mener at de gjør det. De ulike elementene har alle vært produsert før og kan brukes. Men det spørs om det er den løsningen Statens vegvesen vil ha, sier Sandli.

Bakgrunn: Dette var E39-alternativene

Oppdrag i åra framover

Like etter kunngjøringa fra representantene fra Stortingets transportkomité var han mest tilfreds med å ha fått et mandat.

Han håper bevilgninger til Hafast prioriteres inn i statlige budsjetter relativt raskt.

- Dette skal inn i et politisk system, og Stortinget sitter på alle korta. Men det kan godt hende at staten gjennom bevilgninger vil lage en form for prioriteringsliste.

– Hvis privat finansiering kan finne plass her, så skal vi finne ei løsning på det også. Men vi snakker opp mot tosifret antall milliarder, og det er for store summer til å kunne tenke lokalt, mener han.

Håper på Fefast-forståelse

Hafast-lederen er imidlertid fornøyd med å ha noe å jobbe med, selv om påskeferien skal nytes.

Den skarpeste kritikken fra styreleder i Fefast, Paul Kristian Hovden, gikk på det kan kaller sløsing og budsjettsprekk.– Totalt skulle hele strekket koste 150 milliarder. Det er klart at når de får en så tydelig budsjettsprekk her, så må de skjerpe inn andre steder, som i Sogn og Fjordane, sier Hovden.

- Hvis noen mener det er et tak på 150 milliarder for hele E39, så må man ha noen billige og noen dyrere prosjekter. Vi skal kunne jobbe oss nedover, og konsulenten vår på fjordkryssinga jobber på dette med forbruk av stål. Jeg regner med kostnadene skal kunne kuttes når vi jobber med det over tid.

Daglig leder Kjell Sandli i Hafast forteller at mye skal på plass før det er klart for bygging av fastlandssamband mellom Hareid og Sula.