Det er blitt både lønnsomt og omtenksomt å hoppe i sjøen. Heile Norge har posta badevideoer på Facebook i et par uker nå, og det er grunn til å tro at alt som kan krype og gå enten har hoppa uti og/eller donert penger/gaver etter utfordrernes ønske.

Støtter veldedige formål

I innledningsfasen av «hopp i havet»-konseptet var den en omtenksom sjel som ønsket at de som unnlot å bade skulle donere penger til Kreftforeningen. Den 8. mai kunne Kreftforeningen rapportere om svimlande to millionar kroner i «badeinntekter», og de siste dagene har konseptet ballet på seg. Badevideoene blir stadig mer kreative.

Nordea Norge utfordret sine konkurrenter i DNB, Skandiabanken og Sparebank1 til å hoppe, og de nominerte svarte med både å hoppe OG gi penger til veldedige formål. DNB slo på stortromma og organiserte kronerulling for Røde Kors, der én like på Facebook-videoen ga ei krone til hjelpeorganisasjonen. Det ble 40.307 kr til Røde Kors. Også Kreftforeningens egne ansatte har fått kjølt seg ned litt.

Nordea bader.

- Vi har ikke blitt utfordra, så inntil videre holder vi oss trygt på land, sier informasjon- samfunnskontakt Linda Rafteseth Grimstad i Sparebanken Møre.

Bader for Syria

I forsøket på å forstå hvorfor denne badinga har blitt så viral, har sosiologer og øvrige fageksperter blitt engasjert for å se på sammenhengen mellom Facebook-farsotten i seg selv og linken mellom bading og det å gi penger til veldedige formål.

- Man har en felles interesse gjennom badinga, som gjør at beskjedne nordmenn kan slå av en prat, antyder sosiolog Berit Skog ved NTNU overfor NRK.

Hun mener vi egentlig er et sosialt folkeslag, men at vi gjerne trenger noe å snakke om. Fenomenet kan derfor relateres til SOS Rasismes kampanjevideo for Syria fra februar i år, som ble delt over 100.000 ganger på Facebook. Den enorme interaksjonen fra det norske folk ble også da satt i sammenheng med det faktum at deltakelse i engasjementet ikke krever at en blottlegger egne personlige holdninger, men heller er del av en felles interesse rundt ei sak.

Bygger merkevare

- For bedriftene er det mye å hente på omdømme gjennom å hoppe i havet, mener Mark Pasquine.

Han er førsteamanuensis i internasjonal markedsføring og merkevarebygging ved Høgskolen i Ålesund og mener det å engasjere seg på Facebook i hovedsak gjør at bedriftene når ut til ei ung målgruppe.

- Ungdommer er ei aldersgruppe som kan være vanskelig å få tak i gjennom tradisjonelle markedsføringskanaler. Sosiale media er der de unge er, poengterer han.

Ved å vise seg som sosialt engasjerte, både i den forstand at de støtter hjelpeorganisasjoner og fremstår som autentiske, mener Pasquine bankene styrker sin merkevare med slike stunt som nå gjøres.

Mark Remøy Pasquine er førsteamanuensis i internasjonal markedsføring og merkevarebygging ved Høgskolen i Ålesund.

- Bedrifter vil ha et godt merkevare-image, og ved å vise at deres ansatte er ekte, engasjerte og kan ha det gøy, får de positiv oppmerksomhet, sier Pasquine.

Metoden omtaler han som effektiv fordi den gjør at det dannes assosiasjoner til bedrifta med dens vennlige og levende medarbeidere.

- Å hoppe i havet genererer "buzz" og er tydelig en effektiv måte å få oppmerksomhet på. Men det de gjør er samtidig troverdig, fordi de støtter veldedige organisasjoner og viser at de er interesserte i å ta vare på folk.

Sjøl har ikke høgskolelektoren erklært badesesongen for åpna.

- Kona mi har gjort det, men jeg har heldigvis ikke blitt utfordra ennå, ler han.

Alle kan bade

I dag er det forlagene som har konkurreret om gavmildhet og trivsel i det våte element. Med emneknaggen #badeforsyria kasta konserndirektør Mads Nygaard i Aschehoug forlag vindjakka og beina uti. For hver «like» videoen får, legger Aschehoug på ei krone til summen på 20.000 kroner til Norsk Folkehjelps arbeid i Syria. I skrivende er beløpet snart doblet, og stafettpinnen #badeforsyria er sendt videre til landets øvrige forlag. Gyldendal har svart uten video, men med oppfordring om tomler opp til inntekt for Syria . Også Cappelen Damm takker pent nei til den våte invitasjonen, men overfører «tørre og varme penger for en god sak».

«Hopp i havet» har foruten den enorme omsetning på Facebook også over 2,500 eksemplarer på bildedelingstjenesten Instagram.

Se hoppevideoer her!

Selv om politi og leger har advart mot «imponerende» bading, har også medlemmer av den norske Regjering latt seg omslutte av saltvann som følge av utfordringene.

For en ting har trenden vist – nemlig at alle kan ta seg en dupp i Norge i mai, samme hvor kulde- og vannsky man måtte være resten av året. Om det så er til inntekt for ei god sak eller for å unngå å bli sine venner ei vinflaske skyldig.

«Er det noe direktører hater mer enn å hoppe i havet så er det å bli kalt en feiging!» skriver Silje Viken Skarlund om sitt hopp fra flytebrygga utafor Scandic-hotellet i Moloveien i Ålesund. Hotelldirektøren fikk utfordringa av sin tekniske sjef Idar Blindheim, og sammen utfordrer de videre alle direktører og tekniske sjefer i City-gruppen i Scandic.
DNB hoppa inn 40.307 kroner til Røde Kors.
Tar ikke utfordringa: Dette bildet ("meme") er hyppig brukt som respons av dem som helst ikke vil hoppe i havet.