Historisk sett er det i disse uker Romsdalseggen åpner for fri ferdsel.

Men etter en snøtung vinter, ser åpningsdatoen på den populære stien til å vente på seg.

Tidligere forrige uke var stipatruljen på befaring, og da ble Romsdalseggen vurdert for utrygg å gå.

– Det er på grunn av de store snømengdene. Det er fortsatt store skavler over de mest utsatte partiene. For dem som ikke er lokalkjent, ser det ut som fine snøpartier å gå på, mens det faktisk er skavler som kan rase hvis man går for langt ut, opplyser daglig leder for Tindesenteret, Ivar Brennhovd.

Det er ikke lenge til neste befaring for stipatruljen, og håper at de snart kan åpne stien.

– Det er været som avgjør når vi starter opp. Nå blir det godt vær de neste dagene så smelter nok snøen litt kjappere. Vi drar sannsynligvis opp onsdagen og tar neste oppdatering ut fra forholdene da, sier Brennhovd.

Ivar Brennhovd er daglig leder for Tindesenteret som er forvalter for Romsdalseggen på vegne av Rauma kommune. Foto: (ARKIVFOTO) Per-Kristian Bratteng

Spent på årets sesong

De siste to årene har koronarestriksjonene ført til at mange nordmenn har måtte feriere innenlands. Samtidig har de tilreisende turistene fra utlandet uteblitt.

– Vi er jo spente for årets sesong. For Romsdalseggen er den tradisjonelt lite besøkt av utenlandske gjester, mens for eksempel Trolltunga, har hatt en markant nedgang i antall besøk de siste to åra, har vi hatt vekst, sier Brennhovd, som likevel er spent på hvordan besøket blir i sommer.

– Vi er veldig spent på om den norske gjesten også i år velger ferie i fjellet. Forhåndsbestillinger på guidede turer på bookingen har økt fra i fjor, men vi har merket en nedgang i antall henvendelser i forholdt il i fjor. Vi vet at veldig mange har Romsdalseggen på bucketlisten sin, sier Brennhovd.

Det ligger enda mye snø på veien oppover fjellet. Foto: Tindesenteret/MatsM

Turistskatt

I 2021 etterlyste Brennhovd utredning av en eventuell innføring av turistskatt, som del av utfordringen de har med å skaffe nok midler til nødvendig vedlikehold og utbedring av slitasjen på stien.

– Det er selvsagt ikke opp til oss, og vi er heller ingen forkjemper for flere avgifter for turistnæringen i Norge. Stortinget har bedt regjeringen utrede spørsmålet om turistskatt, og allemannsretten står heldigvis sterkt i Norge. Utfordringen for Romsdalseggen og andre populære fjellturer i Norge, er ikke hva som skal gjøres av utbedringer og vedlikehold, men at finansieringen er 100 prosent uforutsigbar hvert år. Vi vet aldri fra år til år, hva vi får av midler. Husk at for hver krone Romsdalseggen får i statlig støtte, må vi stille med tilsvarende sum. For 2022 hvor prosjektet får tildelt 1 million forutsetter det at vi stiller 1 million, forklarer han.

Brennhovd forteller at for deres del, er den største finansieringen overskuddet fra Romsdalseggen-bussen.

– Andre områder det er naturlig å sammenligne seg med, Trolltunga, Besseggen, og flere av turmålene nordover, har organisert seg slik at de også får inntekter fra parkering, bomvei, private som frakter gjester, overnattingssteder, guideselskaper, og andre som har direkte inntekter knytta til gjestene som bruker stinettet, forteller Brennhovd.

Akkurat nå er turistskatt-saken inne til Næringsdepartementet, og Innovasjon Norge har i sin Reiselivsstrategi mot 2023, foreslått prøveperiode for utvalgte områder i tre år.

Romsdalseggen-partner

Romsdalseggen venter spent på erfaringene herfra. Samtidig sier Brennhovd at de har også startet opp egne initiativ for medfinansiering mens de venter.

–Vi har også startet opp det vi kaller Romsdalseggen-partner. De som har direkte inntekter knyttet til Romsdalseggens gjester, kan bli Romsdalseggen-partner og bruke det i markedsføringen sin. For eksempel for hver gjest Tindesenteret guider over Romsdalseggen, går en viss sum direkte til Romsdalseggen-prosjektet. Vi håper flere ønsker å bidra slik at den nødvendige egenandelen vi må stille med for å få statlige midler, kommer på plass i år, sier han.

Fire partier av Romsdalseggen skal utbedres i år; blant annet partiet fra Rampestreken og ned til sentrum. Foto: Evy Kavli

Det de gjør av tiltak på stien i år, er fire partier: fra Rampestreken og ned til sentrum, fra gondolen og ned mot Rampestreken, og fra Hestheia i Vengedalen opp lia til Steinfjellet.

– Områdene som er mest utsatt for slitasje, der hvor det er lett å skli eller snuble, og der det er behov for tydeligere merking, er stedene vi fokuserer på i år, sier Brennhovd.

Prioritet nummer en for Tindesenteret, som er forvalter for Romsdalseggen på vegne av Rauma kommune, er stien fra Nebbafoten til trappene før Rampestreken. Men det er ikke mulig å gjennomføre alle tiltakene med bare en million kroner i støtte fra Miljødirektoratet.

– Det er der slitasjen er størst og mest kostbart å utbedre. Noen partier skal vi bruke sherpaer med sherpastein, men også grus og jord, og så vil vi fjerne røtter som ligger i stien. Hele partiet er priset til 4.5 millioner kroner, opplyser Brennhovd.

De søkte i år om to millioner, og i den omfattende søkeprosessen om finansiering fra Nasjonal turiststi midlene hos Miljødirektoratet, har de fått kartlagt hver meter av Romsdalseggen, og vil bruke det som utgangspunkt på hvor utbedringene skal gjøres.

– I samarbeid med DNT, som har ansvar for merking av stien fra Vengedalen til Aksla, inviterer vi til dugnad den 21. juni. Da skal partiet fra Heistheia, og opp til Steinfjellet, ryddes og merkes tydelig, avslutter Brennhovd.

Ett av partiene som skal pusses opp med støtten fra miljødirektoratet er partiet fra gondolen og ned til Rampestreken Foto: Nicholas Noreng