Kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe, sier til Bergens Tidende at Widerøe-kunder nå kun har rett på refusjon av flybilletten.

– Vi har ikke lenger anledning til å ombooke, tilby alternativ transport, måltid og overnatting, sier hun.

Det betyr at reisende som får flyreisen innstilt, selv må finne et nytt reisealternativ og betale for kost og losji i mellomtiden.

Endringen trådte i kraft lørdag og gjelder samtlige Widerøe-reiser.

Vet ikke når flyene vil gå normalt

Widerøe er hardt rammet av arbeidskonflikten mellom NHO luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO). Natt til søndag tok NHO ut 450 flyteknikere i lockout, noe som betyr at de ikke får gå på jobb.

Flere av Widerøes fly står nå på bakken, og selskapet har søndag hatt 159 innstilte avganger, ifølge VG.

– Slik situasjonen er nå, har vi ikke anledning til å booke om til en senere avgang, ettersom vi ikke vet når flyene vil begynne å gå på normal måte igjen, sier Solli til BT.

SAS forsøker å ombooke

Hos SAS forsøker de ombooke passasjerer ved innstilte avganger, men det er ikke alltid mulig.

– Det er nesten umulig å finne plasser. Vi forsøker så langt det er mulig, men det er langt ifra alle vi klarer å booke om, sier pressetalsmann Lars Wigelstorp Andersen i SAS til E24.

Han påpeker at de aller fleste europeiske flyene allerede er fulle i sommer.

Andersen understreker at problemene med å finne plasser, ikke skyldes teknikerstreiken, men er et europeisk bemanningsproblem.