– Flytebru fra Vestnes via øya Sekken til Sølsnes i Molde vil bli den rimeligste og raskeste løsningen for en ferjefri forbindelse over Romsdalsfjorden, mener Hanne Moldver Salthammer.

Den planlagte Møreaksen får en lang og dyp tunnel under Romsdalsfjorden i tillegg til bru over Julsundet. Dette alternativet har blant politikere og andre festet seg som det beste. Løsningen vil trolig også utløse en lang bytunnel i Molde og tunnel fra Tomrefjord i Vestnes til Stette i Skodje.

På den måten vil den raskeste vegen mellom Kristiansand og Trondheim gjøre en ekstra sving for å fange opp trafikken mellom mørebyene Ålesund og Molde.

Hanne Moldver Salthammer mener toget ikke er gått for Romsdalsaksen.

– Møreaksen kan fort vise seg å bli svært dyr. Noen snakker om 32 milliarder kroner, en dobling fra de første overslagene. Ender prisen der, kan det lett hende at man må reise med ferje i lang tid.

– Strandet ikke Romsdalsaksen (tidligere Sekkfast) på at den skulle gå over kulturøya Veøy?

– Deler av Veøya er fredet, men ikke den østlige delen. Etter vår mening begikk Vegvesenet en stor feil da de i sin tid laget konseptvalgutredningen for fjordkryssingen, sier Moldver Salthammer.