– Så må en jo vurdere budsjettallene og spissinga i forhold til totalen. Her er mange gode løsninger, nyanserer Dalen overfor Sunnmørsposten etter å ha hørt statsråd Jon Georg Dale (Frp) og stortingsrepresentant Helge Orten presentere forslaget til neste års statsbudsjett på NMK 2 torsdag formiddag.

Heftige nye fartøy

–  Norge har en miljøforpliktelse i Paris, vi har en havstrategi, en maritim strategi, som sier vi skal være en havnasjon.  Så har vi en Nasjonal Transportplan (NTP) der den delen som går på sjøvegen og markedet er mikroskopisk.

Statsbudsjettet har mange gode tiltak på infrastruktur på los og fyr og ikke minst på teknologi, men du må stimulere næringslivet langsiktig til en omlegging. Man skal investere i heftige nye fartøy og ny infrastruktur og da må man ha langsiktighet, påpeker Dalen.

– Trenger frakttilskudd på kjøl

– Hva må til konkret?

– Jeg er jo fasinert av Tesla-effekten. Nå kommer jo litt av baksiden, da. Men det å stimluere brukerne av tjenesten til å løfte ting over tror jeg er den mest effektive måten. Markedet bestemmer.

– Hva legger du i Tesla-effekten?

– Når du gir tilskudd til å snu retninga så går det himla fort. Norge er jo den største Tesla-nasjonen.

Du kan gi frakttilskudd til kjøl i stedet for til hjul. Det er en veldig konkret måte å gjøre det på.

Katapult-by

Dalen synes videre det er veldig gledelig at regjeringa vil øke rammen for katapult.

– Der er ordninger som vi kan ta del i. Vi er jo midt i en søknadsperiode. Katapultordningen lå jo på 50 millioner kroner, nå økes beløpet til 100 millioner kroner på landsbasis. Så det er en dobling.

– Betyr det at Ålesund kan bli en katapult-by?

– Du står i Norges første katapult.  Den er i drift, men selve programmet er ikke starta opp. Avgjørelsen for første tildeling er 20. oktober, sier Dalen og tilføyer; – alle forstår hvor den bør ligge.

– Et hestehode foran

– Vi er et hestehode foran resten av landet i den forstand at vi har lagt til rette for infrastrukturen der andre søker om å få bygge infrastruktur. Det har vi gjort.

– Så det er bare for Stortinget å bevilge?

– Pengene ligger faktisk i ordninga. Så det er virkemiddelapparatet som nå skal fordele. Først 50 millioner kroner og 100 i neste runde, sier Per Erik Dalen.

Landbruksminister Jon Georg Dale er enig i at Ålesund ligger langt framme på dette området.

– En anerkjennelse av satsinga

– Når vi nå dobler satsinga på katapult er det en anerkjennelse av satsinga, av den jobben som blir gjort også at regjeringa tror at disse kommer til å lykkes.

– Hvordan skal denne regionen lykkes og beholde det forspranget som vi har?

– Vi har flinke folk innen regionen med god kompetanse som utvikler prosjekt hele vegen og jeg er trygg på at vi kommer til å få vår del av ressursene. Fordi vi har de kapasitetene vi trenger i denne regionen til å utvikle det.

Kutter tiltakspakker til kommunene

– I forslag til statsbudsjett vil regjeringen øke til det private og redusere innen det offentlige. Det er en del kommuner i vår region, blant annet Herøy, Hareid og Ulstein, der ordførere fra regjeringspartiene ber om fortsatt tiltakspakke i et par år framover?

– Det er ingen generelle tiltakspakker i budsjettet. For vi mener det ikke er behov for det lenger. I den perioden vi har bak oss har vi brukt 10 milliarder kroner for å håndtere den akutte situasjonen som oppstod. Men det betyr ikke at vi ikke er målrettet mot den næringa vi for eksempel har i Ulsteinvik.

– Effektivt for verftsnæringa

Ordninga som vi har nå og som vi presenterer i dette budsjettet, som gjør at vi kan investere også når skip går på norsk sokkel, kan investere i fiskebåter, brønnbåter og lignende, er langt mer effektivt for verftsnæringa i Ulsteinvik enn mange av de ordinære tiltaksvirkemidlene ville ha vært, sier Dale.

Han sier at regjeringa vil gi både vekstfremmende skattelette, stimulere der det er behov, men samtidig sørge for å ha en pengebruk som gjør at en ikke truer kronekursen og driver renta oppover. – For det er det verste som kunne skje for disse bedriftene.

Vil realisere skipstunnelen

– Men nå er det kommet fram at dere har ikke akkurat satset på havet som transportveg?

– Det er jeg dels uenig i. I NTP – som vi la fram i vår – er det en formidabel satsing på kyststripa som framtidig ferdselsåre. Det er en grunn til at vi nå kommer til å realisere Stad skipstunnel, for eksempel, som stort sett har vært på tegneblokka de siste 20 åra. Det kommer til å komme en betydelig satsing også på skipsfart og mulighet for å flytte gods fra veg til sjø de kommende år.

– Private må finne løsningene

– Man har lenge snakket om å flytte gods fra veg til sjø. Hvorfor bruker dere så lang tid?

–  Det er fordi vi eier ikke noe gods. Det er privat sektor som eier godset og det er privat sektor som må finne løsninger i å flytte godset sitt fra veg til sjø. Da handler det om å få ned kostnadene. Derfor har vi for eksempel kutta betydelig i losavgiftene – kostnaden med å segle langs kysten skal gå ned.

Derfor bygger vi ut infrastrukturen både på navigasjonssystem og der er varsla i NTP flere utbedringer av farled, bygging av Stad skipstunnel og slike prosjekt. Og det er ikke abstrakt, det er ganske konkret.  Men når vi har laga NTP for de neste seks årene, så kommer ikke alt første året. Men jeg er helt sikker på at vi skal ha gode leveranser på det også i år, sier statsråden.

– Skipstunnelen i rute

– Når står Stad skipstunnel klar?

– Den står klar når den er ferdig bygd. I utgangspunktet ligger startbevilgninga på den inne i første periode. De er i avsluttende fase på planlegginga. Det betyr at vi har sendt den til såkalt kvalitetssikring II (KS II) der du får på plass de siste kvalitetssikringsdetaljene og videre framdrift i prosjektet. Så Stad skipstunnel er godt i rute, sier Dale.

Ministeren presenterte ting fra statsbudsjettet som var kjent fra før, for eksempel satsinga innen maritim industri og satsing på sjukehus.

– Grunn til optimisme

Det viktigste signalet til innbyggerne i Møre og Romsdal fra Dale er at regjeringen leverer et budsjett som gjør at den forventer betydelig sysselsettingsvekst.

– I de fylkene som har hatt størst nedgang de forrige årene forventer vi at det går bedre. Det betyr at det er grunn til optimisme for folk som bor og arbeider i Møre og Romsdal.

Det vil bli lettere å få tilbake den jobben en har mistet. Eller det vil være lettere å finne annet arbeid som kommer fordi vi leverer et budsjett som gjør det mulig å satse i privat sektor, sier Jon Georg Dale, til Sunnmørsposten.