- Underskuddet i fjor gjør at vi går vekk fra å selge til eksterne forhandlere og konsentrerer oss om egne butikker. Den omorganiseringa er godt i gang og vil gjelde fra 2016, opplyser daglig leder Jan Egil Flo.

Kutter 20 årsverk

Nå har de sagt opp 20 stykker. Sju av stillingene var i salgsapparatet som jobbet ut mot eksterne forhandlere. Det fører igjen til et par stillinger mindre på lager og kundeservice.

Videre er det kuttet fire stillinger i USA og sju-åtte stillinger innen design- og produksjonsbiten.

- I Stryn har vi samme antall ansatte som før. Det har gått mest ut over ansatte i Oslo, sier Flo.

- Nå blir det ikke flere kutt, tilføyer han.

Moods of Norway har i dag 22 butikker. 21 i Norge og en i USA. I juni kommer det altså en ny i Sverige.

Tilbake til røttene

- Hvordan vil kundene merke omstruktureringa?

- Vi blir mindre tilgjengelige der vi ikke har egne butikker. Vi satser veldig på web og ser at den biten vokser veldig.

- Satser dere på annen design enn tidligere?

- Det vi gjør nå er å gå litt mer tilbake til røttene. Vi har kanskje vinglet litt, sier Flo.

Han er en av de tre gründerne som startet opp virksomheten sammen med Simen Staalnacke og Peder Børresen. Flo bygget opp utsalgsbutikker. Nå er han tilbake som daglig leder og har sammen med de to andre tatt over ledelsen av virksomheten sjøl.

Startet i 2003

Det var i 2003 at Moods of Norway hadde sitt første produkt i butikk.

- Dere har lært litt i løpet av disse årene?

- Vi tar Moods of Norway tilbake til røttene. Vi starta bedriften og er kanskje best til å lede den, vi kjenner bedriften og kulturen, sier Flo.

160 årsverk

I dag har Moods of Norway totalt 160 årsverk og 400 personer på lønningslista. Butikkene i Sunnmørspostens nedslagsfelt ligger i Langevåg, Stryn, Geiranger, Olden og Flø. Sistnevnte er en selvstendig enhet eid av et annet selskap med Galleri Hugo Oppdal.

Millioner til forskning

Nylig fikk Moods of Norway nesten 11 millioner kroner over tre år fra Forskningsrådet.

- De millionene utgjør 40 prosent av prosjektkostnadene. Vi må stille med egenandel for 16 millioner kroner.

Hovedprosjektet er å utvikle enn tynn reflekstråd som det går an å bruke i moteklær. De som er på markedet i dag er så tjukke at de lar seg ikke sy inn i moteklær, sier Flo.

Samarbeid med forskningsmiljø

For  3-4 år siden ble Moods of Norway kontaktet av Trygg Trafikk i Sogn og Fjordane som ville ha reflekterende materiale i ungdomsklær. En fikk ikke ungdommen til å bruke refleks. Nå er målet å videreutvikle dette. Prosjektet skjer i samarbeid med Sintef og Sverea som er Sintefs motpol i Sverige.

- Noen lurer på om dere også vil satse på ekstra store størrelser?

- Vi har normale størrelser fra small til extra large. Å spesiallage ekstra store størrelser har ikke vært diskutert.

Forskjell på butikkene

- Er det forskjell på butikkene, for eksempel Langevåg og Stryn?

- Langevåg er outlet. Det vil si at de har gamle kolleksjoner. Outletene ligger seks måneder etter. I Stryn har vi to, en butikk med kolleksjon og en outlet lik den i Langevåg. Motebransjen skifter to ganger i året.

- Vi følger motetrendene. Nå er trenden veldig minimalistisk, veldig skandinavisk. Sommerkolleksjonen er på veg inn. Det blir litt mer farger. For en uke siden lanserte vi en barnekolleksjon. Det er første gang at vi lanserer en kolleksjon både til gutt og jente, sier Flo.

Han forteller de har budsjettert med en meget hyggelig pluss i 2015. Men først skal de spare 30-40 millioner i året.