Eksamen i Møre og Romsdal ble mandag avlyst på grunn av tekniske problemer. Det skal kun være Møre og Romsdal som annullerer dagens skriftlige eksamen.

Møre og Romsdal har hatt lokale nettverksproblemer og er dermed i en særstilling, opplyser Utdanningsdirektoratet til NTB.

Avlysningen gjelder offentlige skoler. Ved Akademiet Ålesund ble eksamen gjennomført, opplyser daglig leder Jan Ove Otterlei.

– Akademiet Ålesund opplevde de samme påloggingsproblemene som alle skoler i Norge – forårsaket av Utdanningsdirektoratets systemer. Men våre egne interne datasystemer virket som de skulle, og eksamen kunne slik likevel gjennomføres som ellers i Norge, skriver Otterlei i en e-post til Sunnmørsposten.

Norsk hovedmål

I Møre og Romsdal skulle alle elever i tredjeklasse ha eksamen i norsk hovedmål. Landet over skulle totalt 70.000 elever opp i skriftlig eksamen.

Klokka 10.20 skrev Utdanningsdirektoratet på sine nettsider at flesteparten hadde fått tilgang til oppgave og fått satt i gang.

– De aller fleste kandidater har nå tilgang til gjennomføringssystemet. Kandidater som er berørt av feilen, skal få ekstra tid på eksamen, skriver de.

I 12.30-tiden var det imidlertid fremdeles problemer ved flere skoler i Møre og Romsdal på grunn av det som skal være problemer med fylkeskommunens datanettverk. Like før klokka ett bestemte Utdanningsdirektoratet seg for å avlyse eksamen.

– Det er fortsatt problemer. Vi har funnet årsaken til de lokale nettverksproblemene, så nettverkene er oppe og går igjen. Vi kan imidlertid ikke garantere at dette er stabilt ut dagen, sier Kariann Flovikholm, kompetansesjef i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Da hun snakket med Sunnmørsposten ventet de fortsatt på den endelige avklaringen.

– Nå har elevene sittet og ventet så lenge, legger Flovikholm til.

Siste mann hjem

På Latinskolen i Ålesund sentrum møter vi den kanskje siste eleven som ikke har gått hjem etter eksamenskaoset. Eksamenslokalet er mørkt og pultene er tomme.

– Vi møtte som vanlig. Da var det masse problemer med innloggingen.

Det sier Andreas Strandman.

– Jeg og noen få andre kom oss inn. Men så mista vi tilkoblinga. Og slik fortsatte det.

Han sier det var høy stressfaktor i lokalet.

– Man vet jo ikke helt hva som skjer. Det samme gjaldt for lærerne. Egentlig skulle vi være stille, men det ble jo prating.

Andreas Strandman var en av de som fikk avlyst sin eksamen mandag. Foto: Staale Wattø

Opprinnelig så skulle han ha hatt eksamen fra ni til to og skulle ha levert på tidspunktet Sunnmørsposten møtte han. Nå har de fått opplyst at eksamen vil stå oppført som annullert på vitnemålet. Da teller standpunktkarakteren.

– Jeg er fornøyd med min standpunktkarakter, men det gjelder jo ikke alle. Med eksamen ville man fått valget om å legge inn en innsats for et bedre resultat.

Noen har valgt å fullføre eksamen, med utvidet tid. Men da har de fått opplyst at de kan velge å selv annullere resultatet senere.

– De fikk ikke akkurat den beste arbeidsroen, sier Strandman.

Totalt har tredjeklassingene tre skriftlige eksamener og en muntlig. Noen har neste eksamen allerede i morgen.

– De er litt nervøse. Man blir jo bekymret for om det samme kan skje igjen. Det gikk fint på fredag, men det er kjedelig når det ikke funker.

Nå skal Strandman hjem og slappe av. Hans neste eksamen er ikke før i neste uke. Da håper han ting er i orden igjen.

Advarte

– Dette er krise for elevene. Vi påpekte at det burde være en plan B, men fikk ikke gehør, sier Thom Jambak, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, til NTB.

Han mener at man i digitaliseringsprosessen har glemt det faglige og det praktiske.

– Dette vil sannsynligvis også få konsekvenser for opptak til høyere utdanning og vil dessverre ramme elevene sterkt, sier han.

Kritisk lektor og rektor

Siv Ringset, lektor ved Spjelkavik videregående, reagerer på at Utdanningsdirektoratet skrev at «noen» elever hadde problemer.

– Hos oss var det et fåtall som hadde fått logget inn en halvtime etter eksamen hadde begynt, sier hun.

Hun er skeptisk til å heldigitalisere eksamen i norsk.

– Jeg mener at beslutning fra Utdanningsdirektoratet om at alle elever skal ha heldigital eksamen, vil skape en dårlig skrivesituasjon for elevene. De sitter med små, bærbare pc-er, noen kanskje bare med iPad, der de skal sjonglere mellom egenprodusert tekst, oppgaver, eksterne kilder og tekstvedlegg, sier hun til Sunnmørsposten.

– Hadde elevene fått oppgavene i papirformat, hadde problemene som rådet i dag vært unngått, legger hun til.

Ringset mener det ville vært bedre med en kombinasjon av papir og PC, og at dette ville speilet bedre det elevene øver på i undervisningen.

Rektor ved Molde videregående, Magne Lervik, kaller kaoset med eksamensgjennomføringen en skandale.

Magne Lervik, rektor ved Molde videregående. Foto: Bjørn Brunvoll / Romsdals Budstikke

– Den har vært en skandale. Det kan du sitere meg på. Det er meget kritikkverdig, sier han til Romsdals Budstikke.

– Jeg håper noen tar til vettet og avlyser. Noe av hensikten med eksamen er at det skal være likt. Slik det er nå så er det ikke. Det er ikke gjennomført i nærheten av slik det skulle vært, sa han før avklaringen om avlysningen kom.

Han tror ikke det lar seg gjøre å gjennomføre eksamen på nytt.

– Det vil være meget krevende. jeg tror den enste fornuftige løsningen er å avlyse eksamen og så blir det slik det har vært de siste årene under pandemien, sier Lervik.

I en pressemelding sier fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak at hun føler med elevene som har jobbet hardt fram mot eksamen og nå får den avlyst.

– Dette er veldig beklagelig. Jeg kan forstå elevene, både usikkerheten og frustrasjonen de kjente på når de ikke fikk logget seg på. Slik skal jo ikke skje.

I tillegg til problemene som Utdanningsdirektoratet opplevde, var internettilgangen for de videregående skolene i fylket nede.

– Vi er allerede i gang med å finne ut hvorfor dette har skjedd og skal jobbe for at det ikke skjer igjen, sier Hovdenak.