Etter mye uro både på starten av skoleåret, og i det siste, innfører Spjelkavik ungdomsskole en rekke tiltak som gjelder for alle elever på et av klassetrinnene. Dette kommer fram i et informasjonsskriv sendt til de foresatte før høstferien.

Det er særlig i pauser og frie aktiviteter skolen opplever utfordringer med blant annet hærverk og stjeling fra skap, skriver avdelingsleder Arild Skistad i brevet:

«Den siste tiden har vi opplevd tiltakende hærverk og herjing på skolens eiendom før og etter skolen, samt i pauseaktiviteter. Stoler og annet inventar brukes til leketøy, bordben knekkes av, folie er revet av vinduer og elev-skap brytes oftere opp. Frem til nylig foregikk det ikke stjeling fra skap som ble brutt opp, noe som nå har endret seg. Det gjør at vi som skole må ta aktivt grep i en periode for å få snudd en negativ utvikling.»

Det understrekes samtidig at elevene er en flott gjeng med ungdommer.

Mer kontroll i pausene

Tiltakene som i en periode blir innført ved trinnet er disse:

  • Alle 10-minutters pauser foregår utendørs. Doene låses.

  • Det luftes i 5 minutters pauser. Ingen elever går ut av klasserommet.

  • Doer er stengt i alle pauser. Elever går rett ut når timen er over.

  • Elever går kun en til en på toalettet i timer. Navn på elev som benytter toalett skrives ned.

  • Grupperom låses.

  • Undervisning / læring foregår inne på klasserom / spesialrom.

Alle skap skulle tømmes før elevene tok høstferie. Når elevene kommer tilbake på skolen etter ferien, 17. oktober, vil de ikke lenger ha tilgang til elevskap.

«Tiltakene vil bli evaluert undervegs med mål om å normalisere skolehverdagen raskt», opplyser avdelingslederen.

Avdelingsleder Arild Skistad henviser til rektor Arne Sunde for å utdype tiltakene som er innført.

– Ikke et omfattende problem

– Dette er ikke et omfattende problem som gjelder mange elever, det gjelder noen få, og da må vi prøve å få ordnet opp i det, sier Sunde til Sunnmørsposten.

Han håper at grepene gjør at ting blir bedre for alle elever på skolen.

– Har det vært noen reaksjoner rundt tiltakene?

– Det har vært noen spørsmål, men når vi har forklart tanken bak og hvordan vi vil gjøre det i praksis, så opplever jeg at det blir vist forståelse.

Sunde forteller at skolen jobber på mange områder rundt saka, særlig forebyggende for å skape et godt miljø i klassene.