Økt trafikksikkerhet er et hovedmålet for Statens vegvesen når de er ute på tungbilkontroll. På Krifast, i Romsdalen og på Ørskogfjellet er det hyppige kontroller, der man går grundig til verks.

Plukkes ut

Nå om vinteren er det spesielt fokus på dekk og kjetting, det er ikke alle som er like godt skodd for norske vinterveger. Disse er det viktig å få plukka ut av trafikken, understreker Helge Skrede.

Kombinasjonen semitrailer med toakslet trekkvogn og slitte dekk skaper ofte farlige situasjoner på bratte og glatte vinterveger.

Vinket inn: Inn til kontroll

Tett

Det er tett trafikk og ruskete vintervær på E 136 denne onsdagen. I forbindelse med kontrollen er fartsgrensa forbi stasjonen satt ned til 50 km/t, det er trafikken på veg østover som blir kontrollert. Nede i vegkanten står to inspektører og vinker inn bilene, denne gangen er det to østeuropeiske semitrailere som skal undersøkes.

Dekksjekk: Kontroll av dekk er ekstra viktig om vinteren.

Inspektørene ser gjennom papirer, kontrollerer mønsterdybden i dekkene og ser at utrustningen med kjettinger er slik den skal være. Begge fikk kjøre videre med bevis for bestått kontroll. Dokument for dette kan vises slik at de kan kjøre videre uten nye kontroller dersom de skulle bli stoppet en gang til under turen.

Krevende

Kommunikasjonen kan være krevende med sjåfører som ikke kan engelsk, Google translate er et nyttig hjelpemiddel, mange sjåfører fra Øst-Europa sliter med fremmedspråk. Dersom man ikke forstår hverandre, kontakter man kollegaer for hjelp med oversettelse.

Godkjent: Etter en del venting får Aurimas Bilevicius grønt lys for å kjøre videre mot Vestnes.

– Det ordner seg som regel, sjåførene er proffe og vet at de kan bli stoppet i kontroll. Kontroller kan ta tid, spesielt dersom det er mangler. Det kan være noen sjåfører som blir utålmodige, men trusler er det sjelden vi opplever. Vi er alltid to eller flere når vi er ute på kontroll, forteller Helge Skrede, som har jobbet med kontroll i seks år og trives godt i jobben.

Alle typer

Inspektørene har hovedvekt på tungtrafikken, men alle typer kjøretøy kan bli vinket inn. En kjøretøygruppe som det har vært mye fokus på er varebiler, som ofte blir tatt med overlast. Da må de lesse om før de får kjøre videre. Busser kan også bli stoppet, dette gjelder som oftest turistbusser, blant annet for kontroll av vekt.

– Vanlige feil på tunge kjøretøy som blir utvalgt til kontroll er mangelfull dekkutrustning eller kjetting. Andre ting kan være sikthindrende gjenstander eller mangelfull lastsikring. Tekniske mangler som feil med lysutrustning der kjøretøyet får kontrollseddel med frist til utbedring er også vanlig. Det blir også ofte avdekket brudd på regelverk for kjøre og hviletid, forteller Helge Skrede.

Mye å sette seg inn i: Seniorinspektør Helge Skrede har et omfattende regelverk å forholde seg til.

Kommer langvegs fra

Godstrafikken på vegen er stadig økende. Mange kommer langvegs fra, på Ørskogfjellet har man kontrollert biler både fra Tyrkia og Russland, for å nevne noen. Et annet trekk er at man møter stadig flere unge jenter bak rattet på tunge kjøretøy.

– Disse jentene er flinke sjåfører, er attesten fra Helge Skrede.

Når det gjelder hvem som plukkes ut til kontroll, går det litt på erfaring og magefølelse, får vi opplyst. Man tar like gjerne inn norske som utenlandske biler. Økt kontrollvirksomhet og høgt bøtenivå har blant annet medvirket til bedre standard på kjøretøyene sammenliknet med for noen år tilbake.

Fikk reaksjon

Denne dagen ble det ikke avdekket alvorlige mangler på Ørskogfjellet, ingen biler ble avskiltet. En fikk reaksjon for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, en fikk bruksforbud for sikthinder, en hadde sprekk i frontruta, en måtte fikse en sprukket bremseslange, det ble utbedret på stedet.

– En nokså normal dag, er konklusjonen fra seniorinspektøren når arbeidsdagen er omme.