Det opplyste samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Stortinget.

– Erfaringstallene fra vegvesenet er at kostnadene til vedlikehold av undersjøiske tunneler er fire millioner kroner per kilometer per tunnelløp per år, var svaret fra Solvik-Olsen på spørsmål fra SVs Arne Nævra.

Tautra-tunnelen på Møreaksen er på 16 kilometer og skal bygges med to tunnelløp med i alt fire kjørebaner. Til sammen blir det da 32 kilometer med undersjøisk tunnel som må vedlikeholdes.

Solvik-Olsen understreker at de ennå ikke har eksakte tall for tunnelen på Møreaksen, men beløpet på fire millioner kroner per år per kilometer er det tallet vegvesenet i dag bruker basert på den etter hvert omfattende erfaringen en har med undersjøiske tunneler.

Solvik-Olsen understreker at vedlikeholdskostnadene også avhenger noe av hvilke tekniske løsninger som velges. Velger en å støpe betongvegger og tak i tunnelen går vedlikeholdskostnadene ned. Men da går byggekostnadene betydelig opp.

Lokal debatt

Velger en å dekke vegger og tak med sprøytebetong går byggekostnadene ned, men da går vedlikeholdskostnadene opp.

– I tallet på fire millioner kroner årlig ligger det også kostnader til utskifting av teknisk utstyr i tunnelene, påpeker Solvik-Olsen.

Arne Nevra, som sist uke var på en miniturné i fylket, viste til uttalelsene som Erna Solberg kom med til Romsdals Budstikke der hun mente at en utredning av Romsdalsaksen ikke var en god idé. Han ville vite hvorfor Solvik-Olsen legger bånd på en alternativ utredning av Romsdalsaksen.

– Vi valgte trase etter en omfattende utredning. Jeg er kjent med den debatten som nå går lokalt og der våre folk også er involvert. Jeg går ikke inn i dette. Denne debatten får de ta lokalt, var svaret fra Solvik-Olsen.