Helseminister Bent Høie la 20. november fram nasjonal helse- og sjukehusplan. Regjeringen foreslår at akuttkirurgien i Volda skal legges ned siden opptaksområdet er under 60-80.000 mennesker.

Helseforetaket skal ta stilling til planen på nyåret, etter at den er vedtatt.

Om akuttkirurgien forsvinner kan bruken av helikopter bli mer aktuell, siden det ikke er landfast forbindelse til Ålesund.

Ikke gjennomført

Helikopteret gjennomførte 570 oppdrag i fjor. 91 ble avbrutt og 170 ble avvist før avgang.

– På de fleste oppdragene blir alternativ ressurs brukt til å dekke opp ved avvik. Ofte Sea King, forteller Boris Erwied ved basen i Ålesund.

De fleste oppdrag blir avvist på grunn av at det ikke er behov (46). Vær sørget for at helikopteret ikke kunne fly 38 ganger, mens samtidighetskonflikter hindret helikopteret 44 ganger.

Flere sammenlignbare baser hadde større værproblemer enn Ålesund.

SEA KING: Helikopteret har maksimalt plass til seks bårer. Det har en rotordiameter på 19 meter med en gjennomsnittlig marsjfart på 200 km/t. Sea King brukes til både søk og redning og ambulanseoppdrag.

Sea King

I vårt område er det tre ambulansehelikopter, i Ålesund, på Dombås og i Førde.

I tillegg bruker helsevesenet ofte Sea King-helikopter fra Florø eller Ørlandet.

– Per nå ser det ut til at vi skal slutte å operere Sea King fra Florø fra 2017. En sivil operatør med tilsvarende kapasitet som vanlig luftambulanse vil trolig ta over, sier Fredrik Jomaas i 330-skvadronen.

Justisdepartementet har startet en prosess hvor tildeling av ny kontrakt skjer 4. mars.

Forsvaret skal bruke ressurser på å fase inn det nye redningshelikopteret AW101 i perioden 2017 til 2020, og da vil ikke Sea King bli brukt i Florø.

Justisminister Anundsen har imidlertid forsikret om at den sivile operatøren samlet sett skal levere en like god tjeneste, og kunne utføre de samme oppdragene som Sea King i innfasingsperioden.

Gjør som flere enn 23.000 andre - følg Sunnmørsposten på Facebook

Vær

Jomaas, som er pilot, forteller at de har ca. 150-200 oppdrag på Nordvestlandet, hovedsakelig utført av Sea King fra Florø.

– Vi kan fly på egen radar i lav høyde i tett tåke, uten å se noe, inntil kort avstand fra land. Hvis vi skal fly noe særlig videre over land, har vi samme værbegrensning som luftambulansene. Men når det gjelder å hente pasient i nærhet av sjø, har vi betydelig større kapasitet, forteller han.

Pilotene avgjør når været er for ille. Tyngden gjør at Sea King er noe mindre påvirket. Jomaas sier det er vanskelig å være konkret på når det er for ille:

– Det er avhengig av flere faktorer. Noen ganger kan vi fly i orkan om det er riktig vindretning. Andre ganger kan kuling på tvers av fjorder være krevende. Om bord er det et mannskap på seks. To piloter, en navigatør, en maskinist, anestesilege og en redningsmann. Helikopteret har plass til 4-5 sittende pasienter og to bårepasienter som trenger tilsyn, men ved evakuering kan Sea King ta opp til 20, ifølge Jomaas.

Styrkes

Helseminister Bent Høie sier at Stortinget ikke skal beslutte innholdet i hvert enkeltsjukehus.

– Endelige beslutninger om akuttfunksjonene i sjukehus skal tas etter at det er gjennomført lokale prosesser, sier Høie.

– I nasjonal helse- og sjukehusplan legger regjeringen til grunn at sjukehusstruktur og ambulansetjenester må sees i sammenheng. Endret oppgavefordeling må følges av nødvendig styrking av ambulansetjenesten, både til lands, til vanns og i luften, legger helseministeren til.

Les flere nyheter her