Vi snakket med Dale torsdag. Da var det få svar å få.

– Jeg er landbruksminister, var svaret på omtrent alle spørsmål uansett hvordan de ble stilt.

– Du blir den første samferdselsminister fra Møre og Romsdal siden Inger Koppernæs fra Ålesund gikk inn i Willoch-regjeringen i 1981?

– Da var jeg ikke fødd. Hva de styrte med i din ungdom kan ikke jeg svare på, sier Dale med et bredt glis.

Hva mener Dale

Svare må Dale i dag. Og det er mange nok spørsmål han må forholde seg til.

* Står han fast på at E39 gjennom fylket skal gå via Hafast og Møreaksen?

* Hva mener han om 40 års bompengeperiode for Nordøyvegen?

* Vil han åpne for at nye Ålesund kommune kan komme inn under bymiljøavtalene?

* Hvor høyt vil han løfte kampen mot bompenger?

Vet hva som venter

Dale vet hva han går til. Han har vært statssekretær i Samferdselsdepartementet og hadde Ketil Solvik-Olsen som sjef.

Fra Solvik-Olsen arver han en transportplan som sier at en fram til 2030 skal brukes tusen milliarder kroner på veg og jernbane. Den planen er allerede i ferd med å sprekke så det suser i form av at en lang rekke store, særlig jernbaneprosjekt, blir langt dyrere enn forutsatt.

En av oppgavene som venter Dale blir å forklare hvor en rekke prosjekter som er inne i planen, ikke får penger som følge av disse overskridelsene.

For om Dale kommer til dekket bord i form av en ambisiøs transportplan, så har han også vært statssekretær i Finansdepartementet og han vet meget godt at det økonomiske handlingsrommet i årene som kommer neppe blir større enn i dag. Sannsynligvis mindre.

Og skal staten spare penger, vet han at kutt i samferdselspenger står øverst på lista.

Dales styrke er at han har opparbeidet seg en sterk posisjon i regjeringen og vil bli en av Siv Jensens viktigste støttespillere etter at Solvik-Olsen er ute. Det betyr noe når kampen om kronene spisser seg til.

Penger til hjemfylket

Så har han litt å leve opp til fra sine forgjenger. I løpet av sine seks år som samferdselsminister sikret Ketil Solvik-Olsen bygging av Ryfast til rundt 10 milliarder kroner, og bygging av Rogfast til nær 17 milliarder. I tillegg til at en nå er i full sving med å bygge ny motorveg mellom Stavanger og Kristiansand. Altså prosjekter i hjemfylket til godt over 30 milliarder.

I lys av det har vi lov å vente at parhestene Dale og Orten også får til noe på hjemmebane i årene som kommer.

Jon Georg Dale får Nordøyvegen på sitt bord. Partikollega Frank Sve vil ha 40 år med bompenger. Hva mener Dale om det? Foto: Terje Engås
Det har utviklet seg til en betent strid om E 39 skal krysse Romsdalsfjorden via Møreaksen eller Romsdalsaksen. Hva Dale mener vet vi ikke. Foto: Romsdalsaksen