Politikerne velsignet fylkesrådmannens forslag til hvordan fylket skal bidra med sine 475 millioner til de tre bypakkene, men før de kom så langt var det et alternativt forslag som hisset opp Høyres Torgeir Dahl.

Iver Nordseth (V) og Oddbjørn Vatne (Sp) foreslo et alternativ til punktet der fylkeskommunen forplikter seg til å bevilge 20 millioner årlig til kollektivtrafikken.

Løst prat

I det nye forslaget sto det ingen ting om forpliktelser, men derimot om forventninger til at staten skal bidra.

– Det er trist og provoserende at et slikt vedtak fremmes, og blir det vedtatt rygger fylkeskommunen seg ut av bypakkene, sa en tydelig opprørt Dahl, som også karakteriserte forslaget som «løst prat».

Molde-ordføreren tok på seg rollen som de tre byenes talsmann i bypakkesaken, og han understreket at Molde, Kristiansund og Ålesund forventer at fylket bidrar. Dahl karakteriserte det som et triks når fylkesrådmannen legger inn penger i bypakken som allerede er øremerket til tiltak i byene. For Ålesunds vedkommende handler det om 50 millioner til trafikksikkerhetstiltak mellom Blindheimshallen og Hatlehol.

Da Iver Nordseth (V) tilbød seg å «justere litt» på forslaget, lo Dahl. Det likte ikke Nordseth som mente det måtte gå an å ha andre meninger enn Dahl uten å bli ledd ut og kalt byfiendtlig.

Nå løste det hele seg ved at fylkesrådmannens forslag om å yte de 20 millionene i året ble vedtatt. Men som et tillegg ble det også vedtatt at fylket skal bruke alle gode krefter på å påvirke staten til å bidra med mer penger.

Har ikke penger

Og fra fylkeskommunen er det heller ikke mange friske midler å hente. 286 millioner som fylket skal legge i potten er allerede avsatt i investeringsprogrammet, og 20 millioner i året skal skaffes ved  kutt, omorganisering og omdisponering av driftsbudsjettet. Fylkesutvalget ber også om at driftsrammene blir økt med ti millioner kroner i året.