Målet om å overføre godstransport over lange avstander fra vei over til sjø og jernbane er ikke fulgt opp med aktiv styring og effektive tiltak, konkluderer Riksrevisjonen i en rapport som ble lagt fram tirsdag.

Utviklingen for godstrafikk har de siste årene vært negativ, fastslår riksrevisor Per-Kristian Foss.

– Utviklingen har gått fra uendret til negativ. Godstrafikken er ikke blitt prioritert. Godstrafikken mellom Oslo og Trondheim og Oslo og Bergen har stanset opp, sier Foss.

Les også:

Ekornes rykende uenig med departementet om sjøtransport

– Endringa frå veg- til sjøtransport skjer for sakte

Veitransport har økt

Foss peker på at det er svært stor avstand mellom Stortingets målsetting om å få godstrafikken bort fra vei og over til sjø og bane – og realitetene.

– Å få til en overføring til sjø og bane krever en mer styrt og samlet strategi med oppfølging og tiltak som virker. Statsråden har ikke vært fantasifull for å innfri dette målet, fastslo Foss på pressekonferansen tirsdag.

Kritisk

SV mener det er kritikkverdig at regjeringen ikke har klart dette.

– Vi har en regjering som prioriterer motorveier framfor miljøvennlig transport, sier Arne Nævra, SVs transportpolitiske talsperson.

– Vi mener bruk at avgifter ville bidratt til overgang fra vei til bane og sjø. SV kommer til å be regjeringen fremme en helhetlig strategi for tiltak som kan snu utviklingen, sier Nævra.

(saken fortsetter under)

Motsatt retning

Helt siden 1990-tallet har det vært et mål å styre mest mulig langtransport av gods over til sjø og jernbane. Riksrevisjonens undersøkelse for perioden 2010–2015 viser altså at utviklingen har gått i motsatt retning: Veitransport av stykkgods på strekninger over 300 kilometer med nærhet til havn eller jernbaneterminal har økt like mye som – eller mer enn- transport på sjø og jernbane.

– Samferdselsdepartementet har ikke innhentet god nok informasjon til å kunne styre utviklingen godt nok. Verken Bane Nor, Kystverket eller departementet har satt konkrete resultatmål eller hatt informasjon om hvorvidt tiltak som er satt i verk for overføring av godstransport til sjø og bane, har hatt effekt, konstaterer Foss.