– Dette kan ta knekken på en lærer, sier lederen i Utdanningsforbundet i Møre og Romsdal, Einar Skjegstad, til Sunnmørsposten.

På siste møte i Utdanningsutvalget i Møre og Romsdal ble det vedtatt at undervisningsevalueringen skal omfatte alle elever på alle årstrinn i den videregående skolen. Lærere skal evalueres i flere fag etter 1. og 2. termin. Det skal veksles på fagene for hver undersøkelse.

Anonymt fritekstfelt

I tillegg vedtok Utdanningsutvalget en setning som mange lærere tydeligvis reagerer sterkt mot. Undervisningsevalueringen av læreren skal inneholde et fritekstfelt slik at elevene kan gi en direkte tilbakemelding til læreren om hans/hennes undervisning. Anonymt.

Både lærere og politikere på møtet ble kraftig provosert over at Ungdomspanelet ønsker at evalueringen av læreren skal kunne skje anonymt.

– Dette kan rett og slett knekke en lærer, sier Einar Skjegstad som er hovedtillitsvalgt i Utdannignsforbundet til Sunnmørsposten.

Han viser til at lærernes status har vært på vei nedover i mange år og at rekrutteringen av nye lærere ikke er så enkel. At lærere skal gås etter i sømmene på denne måten, også anonymt, vil ikke gjøre rekrutteringen enklere, mener han.

– Det er greit å bli evaluert i ett fag, men at lærerne skal evalueres i flere fag to ganger i året synes jeg ikke er greit. Min kommentar til det er at dette bare vil gi økt kontroll og byråkrati. For skoleadministrasjonen vil det bety økt belastning med mange kontrolloppgaver og rapporter. Slikt tar tid.

Som Akademiet

Elevrepresentanten Peder Gjerstad fra Rauma videregående skole representerte Ungdomspanelet i denne saken. Elevene ønsker seg en evaluering lik modellen Akademiet bruker. Der har de en nettside hvor eleven får en rullegardinmeny med alle lærerne sine og selv kan velge hvilke lærere de vil vurdere. Gjerstad sa på møtet i Utdanningsutvalget at evalueringen bør skje to ganger i året og fikk flertall for det.

Til Sunnmørposten sier Gjerstad at det bør være mulighet for å gi anonyme tilbakemeldinger fra elev til lærer for å unngå at tilbakemeldingen får betydning for karakterene.

Det er 10.000 elever og 2000 lærere i den videregående skolen i Møre og Romsdal. Gjerstad sier at det naturligvis kan gis både poitive og negative tilbakemeldinger til læreren. Han er uenig i at ordningen vil skade rekrutteringen til læreryrket.

– Se på land som Finland og Singapore. Der er det status å være lærer. Begge landene har hatt gjensidig evaluering av elever og lærere i alle år, sier Gjerstad.

Advarsler

Før avstemmingen i Utdanningsutvalget torsdag advarte utdanningssjefen i Møre og Romsdal, Sverre Hollen, mot å gjøre disse evalueringene for omfattende.

– Rektorene er bekymret for at dette skal kobles opp mot flere fag. Det har med tidsbruk å gjøre, sa Hollen.

Blant politikerne som ga til kjenne sterk skepsis mot anonyme tilbakemeldinger fra elev til lærer var Eva Vinje Aurdal (Ap).

– Elever må lære seg å stå for det de mener. En ordning med anonymitet vil bare bidra til å segmentere et motsetningsforhold mellom lærer og elev, mente Vinje Aurdal.