Oppfordringa kommer fra Jan Kjetil Paulsen i miljøorganisasjonen Bellona – der han er seniorrådgiver for skipsfart.

– I Bergen har havnevesenet, Bergen Reiselivslag og kommunen gått sammen om et tak på fire cruiseskip og 9.000 passasjerer fordi skipene fører til kraftig forurensing og dårlig, og unødig trengsel, sier Paulsen.

– Ei slik begrensing har vi allerede i Geiranger, sier havnesjef Rita Berstad Maraak i Stranda.

– Stranda hamnevesen har redusert kapasitet i høgsesongen, fastsatt til tre skip og ca. 6.000 passasjerer. Høgsesongen har vi definert fra 20. juni til 10. august. Men det kan forekomme avvik enkelte dager på øvre grense når det gjelder antall passasjerer. På dager med tre skip, er det mindre skip. På dager med fire mindre skip, er det aldri oppankra eller fortøyd mer enn tre skip samtidig, legger hun til.

I Ålesund har man ingen andre begrensninger enn de rent fysiske, sier havnefogd Ole Christian Fiskaa:

– Vi har våre begrensninger når det gjelder kaiplass. Når det er fullt, så må vi avvise skip. Både i år, og også neste år, må vi av plasshensyn legge cruiseskip på Flatholmen. Det vil vi helst unngå, og trolig er det slutt på at vi bruker Flatholmen til cruiseskip fra 2019, forteller havnefogd Fiskaa.

– Også vi i Ålesund er opptatt av at det ikke skal komme for mange cruiseturister på én gang, men uten at vi så langt har satt noe tak. På det meste har vi hatt fem skip på én dag, men det er ikke det ideelle.

– Det handler jo om at Ålesund skal være en god opplevelse for de turistene som kommer hit, legger havnefogd Ole Christian Fiskaa til.

Jan Kjetil Paulsen i Bellona er også opptatt av hvordan de som besøker Norge opplever landet vårt:

– Måten vi forvalter verdensarvfjordene på er ikke i tråd med de kvalitetene som er grunnlaget for Unesco-statusen. Dersom statusen blir trukket tilbake, er dette svært negativt for Geiranger og de andre områdene, sier Paulsen.

Han viser til at det har vært en kraftig vekst i cruisetrafikken de siste åra, og at prognosene varsler ytterligere vekst i åra framover.

I Geiranger er det ingen vekst, sier hamnesjef Rita Berstad Maraak avvæpnende.

– Vi har hatt nullvekst i antall anløp de siste tre åra, sier hun.

BELLONA: Ålesunderen Jan Kjetil Paulsen er seniorrådgiver i miljøorganisasjonen Bellona. FOTO: BELLONA Foto: Bellona