Det hele skjer med Apples forretningsmodell i bakhodet.

Satellittdekning overalt

– Inmarsat var tidlig ute med satellitter med høykapasitet der vi kan øke kapasiteten – nettilgangen – til båter eller hva det måtte være ut fra behov. Vi eier satellittkapasitet som gir nettdekning over hele verden, sier daglig leder Trond Leira og forklarer:

– Det kan oppstå farlige situasjoner til havs, for eksempel i form av alarm i ei ferje om kryssende objekt, der det blir behov for å øke videofeeden til land. Da trengs nok båndbredde for å få videolink og streame direkte fra båten.

Ekstra dekning i nordområdene

Leira forteller at Inmarsat har satellittdekning over hele kloden. De har også kjøpt kapasitet fra Telenor for ekstra dekning av nordområdene helt opp til Svalbard med tanke på fiskeriflåten og oljevirksomhet.

Tradisjonelt har Inmarsat først og fremst levert kommunikasjonsløsninger til båter og alt som kan flyte på havet. Men de har også levert i andre segment som luftfart, forsvar, media, statlig redningstjeneste, kommunikasjonstjenester i forbindelse med politiske valg der det er spesielt dårlig framkommelighet, ifølge Leira.

For tiden foregår det mye spennende aktivitet rundt fjernstyrte operasjoner og autonome fartøy både internasjonalt og i klynga på Sunnmøre.

Samarbeid med Rolls-Royce om autonome fartøy i Finland har pågått en tid, i tillegg ble det nylig annonsert at Kongsberg og DNV vil utføre testing rundt et eget fartøy i Trondheimsfjorden der Inmarsat er med som teknologipartner.

Litt Apple-modell

På NMK2 vil altså Inmarsat åpne dørene for små og store virksomheter som ønsker å levere kommunikasjonsløsninger og andre tjenester til det maritime sammen med seg.

– Det er litt applemodell over det, sier Leira.

– Det handler ikke bare om satellittkommunikasjon, men om en plattform – et teknologisenter – for å levere ulike tjenester. Det kan for eksempel være skybaserte løsninger eller applikasjonsbaserte løsninger. Dette handler om at bedrifter skal få utvikle gamle ting i ny digital innpakning.

Vil være plattform

I laben kan virksomhetene få teste sine løsninger mot oss og mot næringer knyttet til det maritime, enten det er fartøy på overflaten eller ned i havet. En må gjerne utvikle sine egne apper der kommunikasjonsløsningene mot fartøy kan utnyttes. Vi vil være en plattform for levering av disse tjenestene, sier Leira.

– Blir det nyansettelser?

– Vi vil se på hvilke roller vi trenger. Miksen av ansatte vil være annerledes. Vi har plass til å vokse, men det vil skje i forhold til aktivitetsnivået i Ålesund.

Inmarsat: Inmarsat har snart 12 satellitter som gir kommunikasjonsdekning over hele kloden. Foto: Inmarsat
Trond Leira med noen av dagens ansatte hos Inmarsat i Ålesund. I oktober flytter de inn i nye lokaler på NMK2. Her kommer Inmarsats første teknologisenter for maritim næring der små og store bedrifter kan komme for å utvikle egne løsninger innen software, hardware, bruk av sensorer osv.