Han er på konferansen Arctic Frontier i Tromsø der han tirsdag holdt innlegg for utenriksminister Børge Brende.

Strategi og godt omdømme

Dalen sier det er viktig Norge som god merkevare har en eksportstrategi og virkemiddel som gjør at alle elementene får et bra omdømme.

Dalen peker på at alt ikke er helt mørkt, maritim krise til tross.

I oktober etablerer Inmarsat seg med nytt teknologisenter i NMK2 i Ålesund. I samme bygget bygges Blue Innovation.

En almenning  for næringslivet

– Det er satt av areal til 20 bedrifter. Den samme tenkningen som Inmarsat har for sin lab og gjestearealer ligger til grunn for den virtuelle delen. Dette skal være tilgjengelig både for gründerbedrifter og store virksomheter. En almenning for næringslivet i regionen.

– Alt som gjøres for å bidra til å skape ny aktivitet er positivt. Vi blir sittende i samme hus og kan komplementere hverandre.

De har sine spesialiterer og vi våre. I havrommet generelt ligger det veldig mye energi, påpeker Dalen og synes det er ganske imponerende hva bedriftene får til på kort tid.

– Vi ser kontraktene designselskaper og verft får inn for nye typer fartøy og nye markeder. Det er imponerende. Det viser en evne til omstilling og innovasjonskraft som er unik, sier Per Erik Dalen.