83 år gamle Kjell Holm i Spjelkavika vil advare andre mot det som trolig er svindelmeldinger på SMS.

– Jeg fikk en melding om at jeg måtte betale for parkering, men dette må bare være tull for jeg har ikke bil. Jeg ringte Telia også, som kunne bekrefte det samme, sier Holm, som ikke må forveksles med forretningsmannen Kjell Holm som døde i 2009.

Kjell Holm forteller at det ble mast om at han måtte forte seg å betale 200 kroner for å få regningen ut av verden.

Denne svindelmetoden er kjent, men Holm mener at mange eldre kan la seg forlede.

Utvikler nye metoder

Desember er også høytid for svindelforsøk på SMS, e-post og andre meldingsplattformer.

I forbindelse med Black Friday ble det advart mot falske nettbutikker. Posten har også bedt folk passe opp for julesvindel.

– Svindlerne utvikler metodene raskt, og de gamle rådene er ikke like gode som de en gang var. Nå opplever vi mye godt språk, og avsenderadresser kan enkelt forfalskes, så det kan gi en falsk trygghet å basere seg på dette, sier direktør for informasjonssikkerhet Tore Orderløkken i Posten til NTB.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) opplyste i november at de stopper over en million svindelsamtaler i måneden.

– Tiltakene stopper over en million svindelforsøk hver måned, så det er all grunn til å berømme mobiloperatørene for deres arbeid for å beskytte egne og andres kunder, sier seniorrådgiver i Nkom Johannes Myhre Vallesverd i en pressemelding.

Sikkerhetssjef Per Thorsheim i BankID BankAxept har uttalt at avsenderen kan se troverdig ut på SMS, men at innholdet er mistenkelig.

– De kjennetegnes ofte av at de ber deg følge en lenke for å ordne noe som haster. De inneholder gjerne skrivefeil og en lenke som ser unormal ut, sier Thorsheim til NTB.

På e-post bør du sjekke avsenders e-postadresse, og sjekke lenker ved å holde musepekeren over (uten å trykke på lenka). Slett e-post som virker mistenkelig.

Noen faresignaler å merke seg:

* Vil avsender at du skal gjøre noe?

* Ber den om brukernavn, passord, kredittkortopplysninger eller lignende?

* Preges henvendelsen av at noe haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe?

* Er det en form for gevinst eller fordel for deg hvis du svarer raskt?