– Vi er ikke så glade i oppmerksomhet, men veldig glade i jobbene våre her. Vi er et bra team. Ante og Lars har ideene, vi realiserer dem, sier Trine Giskeødegård fra Giske, Eivind Erstad fra Skodje og Per Kato Trandal fra Trandal.

Det er litt beskjedent sagt. De er nødt til å ha egne ideer når gamle og nedslitte lokaler skal forvandles til trendy, urbane utesteder. Egne ideer og stor arbeidslyst.

Ulik bakgrunn

Trine og Eivind har allerede holdt på en måned, nå skal Per Kato også inn. Underetasjen i det som tidligere var Bocca er helt nedstrippa, og platene som før skjulte flere av vinduene mot Brosundet er tatt bort.

Trine er full i gang med å fjerne svartmaling fra de flotte bæresøylene i tre, der den gylne brunfargen skal fram. Sammen med bærebjelkene utgjør det en kjempejobb i det store lokalet, med mindre hun finner noe som kan gjøre jobben, uten skrubbing.

– Restauranthuset åpner i mai. Det kan kanskje virke lenge til, men for oss blir det rimelig hektisk, vet Trine.

Hun er søstera til Ante i Momentium, har utdanning fra Kunstskolen i Ålesund og linja for eksponeringsdesign på Westerdals i Oslo.

– Her i Ålesund har jeg jobba mest for klesbransjen, men har alltid hatt stor interesse for interiør. Mitt første oppdrag for Ante og Lars var eventhallene på Giske, siden har det blitt jobbing for festivalene, på Terminalen og Molo Brew. Det gjelder for alle oss tre, forteller Trine.

Eivind er utdanna tømrer, og var snekker i 10 år før han ble ansatt i på Giske i fjor høst. Siden har det gått i ett. Nå er han snekker og vaktmester både på Øygardshavna, Terminalen, Molo Brew og i det nye restauranthuset, når den tid kommer.

Finsnekkeren Per Kato er utdanna lydtekniker, og har blant annet jobba to år i Sveriges Radio.

– Men jeg har alltid vært interessert i snekring, og har bygget lydstudio tidligere. I 2012 ble jeg med for å fullføre en del interiør og ting som hadde med akustikk å gjøre i lydstudioet på Giske. Siden har jeg vært med på alle prosjektene, med en masse underlige oppgaver. Jeg er heldig som har funnet meg denne nisjen.

Gjenbruk

Budsjettet er alltid utrolig stramt, forteller Trine. Gjenbruk er et viktig stikkord.

Bar og veggelementer på Terminalen har treverk laget av rester funnet i ei løe på Trandal. Mye av råmaterialet er basert på kløyvde paller.

På Molo er veggen mellom hallen og toalettene sammensatt av kapp fra et sagbruk, møysommelig profilert og pussa for hånd. Trine og Eivind har selv laget de 75 lyddempende platene som henger i taket. Mens rockescenen Terminalen er holdt i svart, med mørkerøde tekstiler og «varmende treverk og belysning, er bryggeriet/utestedet Molo stort, industrielt og med lys fra store panoramavinduer mot sjøen og meierikaia.

På tidligere Bocca blir det røft og lekent oppe, og et litt «reinere» preg nede i restauranten, ifølge trioen.

Foran hvert prosjekt utveksler de bilder, drar på inspirasjonsturer og blir enige om hva slags linje de vi legge seg på. Det trengs, for mye blir til underveis. – Stemningen er alltid positiv. Ante og lars driver ikke med detaljstyring. De overlater mye til oss. Skremmende mye, sier Per Kato med et flir.