Undertegnede og mange kolleger er sterkt kritisk til et vedtak i utdanningsutvalget i fylket, hvor elevene ved de videregående skolene gis muligheten til å evaluere lærerne sine anonymt. Vi i Norsk Lektorlag mener vedtaket er lite gjennomtenkt og strider mot det meste norsk skole står for.

Det er også gjennomført uten en evaluering av det eksisterende vurderingssystemet og etter en mangelfull saksbehandling, hvor lærerorganisasjonene ikke har hatt mulighet til å komme med kommentarer. Den nye praksisen vil legge et ansvar på elevene som de verken har kompetanse eller forutsetninger til å forvalte. Spesielt foreldrene burde være bekymret for dette.

Feil fokus

De siste årene har det vært mye diskusjon om økt krav til utdanning og kompetanse hos lærerne, noe vi i Lektorlaget ønsker velkommen. Det er en faglig sterk lærer, som setter tydelige krav og viser empati og forståelse, som gir best læring.

Lærerne er dog bare ett ledd i den totale ansvarskjeden når det gjelder læring hos elevene. Vi mener man burde sette tilsvarende krav til ansvar, profesjonalitet og oppfølging i hele kjeden, fra elever og foreldre, til skoleledelse og fylkespolitikerne.På oss virker det som om fylkespolitikerne har lite forståelse for hvor skoen trykker i dagens videregående skole. Hovedutfordringene er først og fremst høyt fravær og elever som mangler motivasjon. De underyter faglig fordi de ikke ser behovet for gode karakterer. Her må alle leddene i ansvarskjeden følge opp, og ikke bare byråkratisere vekk ansvaret sitt gjennom tiltak som anonyme undervisningsevalueringer.

Manglende objektivitet

Når det gjelder forslaget om anonym evaluering av lærerne, overser fylkespolitikerne det faktum at det er et faglig asymmetrisk forhold mellom lærer og elev. Dette innebærer at lærere ikke skal vurderes på linje med elevene, eller at elever skal bes om å vurdere faglige og pedagogiske forhold som de verken har utdannelse eller erfaring til å vurdere.

Vi i Lektorlaget mener det er en selvfølge at alle elever får mulighet til å gi tilbakemeldinger til sine lærere om hvordan de selv opplever undervisningen. Det er god praksis at slike tilbakemeldinger gis jevnlig, gjerne muntlig og så ubyråkratisk som mulig. Det inngår i den daglige dialogen mellom lærer og elev om arbeidsformer, progresjon og læreplanmål. Bruk av skriftlig undervisningsevaluering og spørreskjemaer kan være hensiktsmessig, men standardiserte spørreskjemaer utformet for å passe alle vil gi liten informasjon. Antall undersøkelser og evalueringer må begrenses. Tidsbruk, effekt og nytteverdi må vurderes nøye.

Kan misbrukes

Videre mener vi at det er de enkelte lærerne som skal bruke undervisningsevalueringen til å forbedre og tilpasse undervisningen til den aktuelle elevgruppens behov. Det er derfor den enkelte lærer/adjunkt/lektor som skal ha eierforholdet til resultatene av en undervisningsevaluering, og disse skal ikke kunne deles med andre eller brukes til andre formål.

For en undervisningsevaluering er nettopp det, en evaluering av undervisningen for å tilpasse og utvikle den. Hvordan man enn gjennomfører en elevvurdering av en lærer, vil den være subjektiv og preget av elevenes resultatoppnåelse i de enkelte fagene.Vi i Norsk Lektorlag oppfordrer derfor fylket om ikke å gjennomføre omfattende kollektive evalueringsordninger. Kollektive tiltak som anonym lærerevaluering er uansett lite egnet til å påvirke de enkeltlærere som kommuniserer dårlig med elever, kolleger og arbeidsgiver. For det store flertallet av lærere som gjør en god jobb, virker kollektive tiltak med anonym evaluering som krenkende og mistenkeliggjørende. Samlet sett kan denne typen personalpolitikk føre til mer skade enn gagn.

Ansvarsfraskrivelse

I henhold til norsk lov er det arbeidsgiver som har det personalpolitiske ansvaret, ikke elevene. Det er også arbeidsgiver som må gjennomføre de personalpolitiske vurderingene som er nødvendige, og ikke skyve dette ansvaret fra seg.

Vedtaket legger opp til uklare roller, hvor skolens ledelse kan bruke elevers synsing om en lærer, når vanskelige avgjørelser skal tas og begrunnes. Elever skal ikke settes i roller der de får et ansvar de ikke kan ta. Skolens ledelse skal ikke «dele» ledelsesansvaret med elever.

Demokratistridig

Sist men ikke minst, den generelle læreplanen og Læringsplakaten er grunnlagsdokumenter i Kunnskapsløftet. Et gjennomgående tema er at elevene skal opplæres i demokratiforståelse. Dette tilsier at de bør få opplæring i å framføre saklig, redelig og åpen kritikk i det prinsipp at alle som utsettes for kritikk, skal ha mulighet til kontradiksjon og replikk.

Kontradiksjonsprinsippet er grunnleggende både i norsk rettspraksis og demokratisk saksbehandling. Det bør selvsagt også gjelde i skolen. Ordninger med anonym vurdering bryter med andre ord med intensjonene i skolens grunnlagsdokumenter. Vi mener derfor at undervisningsevalueringer ikke skal være anonyme. Sett i lys av dette ber vi i Norsk Lektorlag derfor fylkespolitikerne i Møre og Romsdal om å revurdere og omgjøre dette vedtaket snarest mulig. Det vil kun ødelegge for rekrutteringen til læreryrket, og sørge for at mange lærere vil søke seg over til andre yrker. Da er veien til kunnskapsfylket Møre og Romsdal lengre og brattere enn noen gang.