– Jeg undrer meg over at dette virkelig er lovlig, og ikke minst forsvarlig? Det er ubegripelig, sier en mor i Ålesund.

Hun reagerer på at Nettbuss ikke har sikkerhetsbelter på ekspressbussene. Hun frykter konsekvensene av en kollisjon med en buss full med mennesker i alle aldre i 70–80 km/t. Ifølge avdelingsleder Hallstein Lillevik i Nettbuss AS, har de drøye 20 bybusser uten belter, mens resten har.

– Bybusser er i bussklasse 1, og har ikke krav til setebelter, sier han. Forskjellen på bybuss, kontra andre busser, er at de har lavere innsteg, som gjør påstigning lettere.

– Lovlig

– Klassifiseringen gjør at manglende bilbelte i disse bussene er både lovlig, og i tråd med oppdragsgivers krav, sier Lillevik. Derimot har skolebusser og busser som trafikkerer de undersjøiske tunnelene og Brusdalen setebelter. Han understreker at bussjåførene er flinke til å følge vegtrafikklova, og tar ikke på flere passasjerer, dersom bussen er full.

– Det er 80-sone på Innfartsvegen mellom Gåseidvika og Lerstad, og fra Østremkrysset på Emblem til Magerholm. Her skal ikke bussene kjøre mer enn 70, etter nye regler som kom i 2014, sier han.

Videre understreker han at de aldri har mottatt publikumsklager eller fått signal om at manglende setebelter på bybussene har vært et problem.

Svein Ivar Aarskog i samferdselsavdelinga i Møre og Romsdal fylke, er kontraktsansvarlig for Nettbuss AS i Ålesund.

– Er dette forsvarlig?

– Det er ikke jeg den rette til å svare på, sier han, men understreker at de er opptatt av å følge regelverket. Han viser også til at bybusser andre steder, som i Oslo, kjører uten belter i 80-soner.

– Jeg kjenner ikke til at noen har meldt fra om at de synes dette er ugreit. Får vi slike signaler, men vi se på det, sier Aarskog. Han vedgår at regelverket er merkelig, men mener bussjåførene gjør en grundig og god jobb for å holde seg innenfor lovverket.

Grøsser

Erik Hartmann er leder i Trygg Trafikk.

– Heldigvis skjer det få ulykker med buss, men jeg grøsser ved tanken på hvor alvorlig det kan bli med en ulykke i over 70. Dette er høy fart om det skulle skje noe. Jeg håper busselskapet setter inn busser med belte så fort som mulig, sier Hartmann.