For det er et stykke fra 50 år gammelt naturfagsutstyr og utendørs undervisning til den høyteknologiske storstua på NMK-senteret.

Der ble 6b ved Larsgården skole onsdag første klasse ut i det nye Newton-rommet. Elevene fikk forske på temaet roboter og matematikk.

Fra høsten skal undervisningstilbudet tas i bruk av elever fra alle byens skoler.

I topp moderne lokaler, med ditto utstyr og egne Newton-lærere skal rommet i vår testes ut av et 20-tall utvalgte elevgrupper fra alle kommunene i nye Ålesund.

Forskerspirer: Brødrene Artur og Vadim Petrov kan godt tenke seg å bli forskere når de blir voksne.

Skralt med plass og utstyr

Larsgården skole, som fyller 50 år i år, har ikke plass til eget naturfagrom.

Utstyret de bruker er plassert på et lite lager – og mye av dette er fra 1960-tallet. Situasjonen er lik ved andre av byens grunnskoler.

– Her på Larsgården er det uterommet som er vårt naturfagrom. Vi skulle gjerne hatt både mer plass og utstyr, men situasjonen er som den er, sier undervisningsinspektør Alice Mork.

Hun mener at elevene like fullt får god undervisning også i naturfagene.

Topp moderne: Både utstyret og lokalene er det lite å si på, i det nye Newton-rommet på NMK i Ålesund.

– Det er mange spennende eksperimenter man kan finne på med enkelt utstyr, enten på klasserommene eller utendørs, sier Mork, som selv underviser i naturfag.

– Men vi veldig glade for at Newton-rommet er kommet. Dette vil være bra både for elevene og lærene. På Newton-rommet er det både flott utstyr og stor grad av kompetanse. Vi håper å få bruke det mest mulig, sier Mork.

Roboter og programmering

– Her er det veldig fint og kjekt. På skolen bruker vi bøker, må gjøre matteoppgaver og være stille. Her er det pc-er og vi får teste ut nye ting, snakke sammen og samarbeide, sier Madelen Larsgård og Anna Thea Dos Santos Nygård.

De hadde gledet seg veldig til å få en hel skoledag på det nye Newton-rommet.

Når Sunnmørsposten besøker 11-åringene fra Larsgården skole, er de i full gang med å lage trykksensor til en robot.

– Dette er gøy. Vi får lære hvordan man programmerer. På skolen finnes det ikke roboter og store skjermer, sier tvillingene Vadim og Artur Petrov.

Roboter: Madelen Larsgård (t.v.) og Anna Thea Dos Santos Nygård synes matte blir mye kjekkere når de får jobbe med roboter.

Guttene kan selv tenke seg å bli forskere når de blir voksne.

Ikledd hvite frakker får elevene på flere måter prøve ut hvordan det er å jobbe med vitenskap, teknologi og innovasjon.

– Det er varmt i frakkene, men vi kan ikke ta de av – for vi er forskere og de er en del av kroppen vår, mener Vadim.

Første Newton-rom i fylket

I slutten av november i fjor var det offisiell åpning av nybygget til Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK).

Da var det åpent hus, og mange besøkende fikk se det nye Newton-rommet.

Lignende tilbud finnes mange andre steder i Norge, men dette er det første i Møre og Romsdal.

Som det første i landet har Newton-rommet i Ålesund to humanoide roboter som kan «snakke» med besøkende.

Det er også det første i sitt slag med flere nye funksjoner, blant annet smartvegger, touchskjerm på glass, Active Floor, hologrammaskin, takskjørt med ledlys og mer.

Larsgården skole: Har ikke plass til eget naturfagsrom, og det gamle utstyret de har må stues på et lager. Ikke ulikt situasjonen ved flere av Ålesunds andre grunnskoler. Foto: Lars Inge Skrede

Tenker stort

– Her tenker vi stort. Rommet skal ikke bare være for Ålesund-området, men for hele regionen, sier Bjørn Endre Helgesen, en av to lærere som er ansatt ved Newton Møre.

Til høsten blir det fire dager i uka med elever fra grunnskolene der, mens elever i videregående får én dag.

I tillegg er det meningen at også barnehagebarn og andre skal få prøve seg.

– Det er fantastisk å se engasjerte elever som holder på med matematikk i praksis, sier Helgesen. Neste skoleår skal 1.500 sjette- og niendeklassinger få minst én dag med undervisning i naturfag, matematikk og teknologi.

– Skolene har ikke selv råd til å kjøpe inn dyrt utstyr til bruk i naturfagundervisningen. Her kan elevene få undervisning på en måte som ikke er mulig for dem på skolen sin i det daglige.

– Samtidig vil vi gi lærerne inspirasjon og gode undervisningsopplegg å ta med seg tilbake til skolene sine, sier Helgesen. Han forteller at det trolig også blir aktuelt med utlån av utstyr. Dette er noe ikke minst mange grunnskoler i Ålesund har lite av fra før.

Helgesen har selv tidligere sittet i Ålesund bystyre, da som KrF-representant.

– Dermed vet jeg hvor vanskelig det kan være for politikerne å finne midler til noe man sterkt ønsker seg, men som det ikke er penger til.

– Men kanskje har det heller ikke vært det største fokuset på realfagene i skolen, sier 33-åringen, som er også administrativ leder i Newton Møre.

Ved siden av en 50 prosent stilling der, jobber han som lærer ved en av byens ungdomsskoler.

– Nå har vi fått dette rommet, Ålesund er snart ute av Robek-lista og vi ser fremover.

– Dette er et stort lyspunkt for realfagene – og samtidig et av de første samarbeidsprosjektene i den nye storkommunen, sier Helgesen.

Senere i år får Newton-rommet sin egen offisielle åpning, men det er ennå ikke avklart når det blir – eller hvem som skal stå for åpningen.

Foto: LARS INGE SKREDE
Foto: LARS INGE SKREDE