– Dette er resultatet av langsiktig og nitid jobbing, sier Svein Ola Lillestøl, nestleder ved Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i Ålesund.

Gjør som flere enn 21.000 andre - lik smp.no på Facebook

Nedgangen skyldes at skolene er blitt bedre rustet til å vurdere hvilke tiltak som bør iverksettes, når barn sliter på skolen. Det kan være atferdsvansker, språkvansker eller at de sliter med lesing og skriving.

Nytt forum

Etter to års arbeid med prosjektet «Skole og PPT sammen i utviklingsarbeid for å fremme tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring for alle» ble «Forum for oppvekst og opplæring» opprettet. Forumet skal ha fokus på og utvikle gode oppvekst og læringsmiljø, og er et samarbeid mellom kommunen, barnehagene, skolene og PPT.

I løpet av prosjektperioden har skolene meldt færre saker til PPT. Mens skolene i Ålesund for to år siden meldte inn 110-120 saker til PPT, er dette gått ned til 60-70 saker.

– Dette ønsker vi også skal skje i samarbeid med barnehagene, sier Lillestøl.

Forumet skal være med på å utvikle en universell utformingen av barnehager og skoler som skal være i stand til å ivareta «normale» problemstillinger innen atferd, lese og skrivevansker.

Får råd

I kjølvannet av prosjektet er det er innført faste NN-møter. Elevene er anonymisert, og en får råd om hvordan læringen kan tilpasses. Her kan rektor og spesialpedagog diskutere sakene, og eventuelt få råd om tilrettelegging| fra PPT, uten at en elev blir meldt inn til PPT.

– Dette er et tiltak som kan fungere like godt i barnehagene, ifølge Lillestøl. Slik kan flere barn slippe å gå gjennom en lang utredningsprosess. Hvis tilpassing ikke virker, kan en gå videre til ei sakkyndig utredning.

Barnehager blir med

Fra og med i vår skal både skoler og barnehager melde tilbake til Forum for oppvekst og læring hvilke tiltak de setter i gang, når barn har språk- eller læringsvansker.

– Barnehagene er og blitt flinkere til å fange opp og teste og vurdere om barn trenger oppfølging. Jo tidligere avvik oppdages, dess bedre er det for barnet, påpeker Lillestøl.