I videovinduet over ser du hvor den alternative ruten, Romsdalsaksen, er tenkt.
Dette er Romsdalsaksen
Går over den nye Tresfjordbrua fra Ålesund.
Starter fjordkryssinga ved Hjelvika og går over til øya Sekken med tre kilomter lang flytebro.
Mellom Sekken og Veøya bygges en bro med seilingshøyde på 75 meter.
Deretter går veien videre til Sølsneset med bro.
Man kommer i land på Hjelset i Molde med ny flytebro (i nærheten av det nye fellessjukehuset).
Initiativtakerne hevder at prosjektet vil koste 13,5 milliarder kroner.
Dette er Møreaksen
Samferdselsdepartementet ønsker seg imidlertid Møreaksen. Den varianten går fra Vik i Vestnes til Oterøya (Midsund) og videre med bru til Julsundet i Molde.
Prosjektet innebærer en 16 km lang undersjøisk tunnel fra Vik i Vestnes til Midsund.
Dobbeltløp med rømningsmuligheter for hver 250 meter med maks 5 prosent stigning.
Hengebru på 2.010 m fra Midsund til Molde. Det planlegges fire felts vei på den 22 km lange strekningen.
Del (fjordkryssing) av strekningen E39 Molde- Ålesund.
Prislapp på 14,5 milliarder kroner.
Trasé fra Digernes - Vik er ikke bestemt.
Ferjefri E39 Ålesund - Molde er kostnadsberegnet til 32-38 milliarder.
SE STØRRE KART OVER PROSJEKTENE HER
Slik vil Møreaksen krysse fjorden:
Bør man gå for Romsdalsaksen eller Møreaksen? Romsdalsaksen Møreaksen Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Bør man gå for Romsdalsaksen eller Møreaksen? Romsdalsaksen 69% Møreaksen 31% Du har allerede stemt 4727 stemmer