I alt 14 fagverksbruer i tre ble stengt og kontrollert etter brukollapsen på Tretten i august.

Nå har alle de 14 bruene som ble stengt, gjennomgått spesialinspeksjoner. Totalt er det funnet feil som krever forsterkninger før full gjenåpning på sju av bruene.

– Gjennomgangen så langt har avdekket ulike avvik knyttet til prosjektering og utførelse for flere av bruene, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen i en pressemelding.

Skroter Tynset-planer

Karbø sier de nå går gjennom rapportene for å oppsummere funnene og hva de vil ha å si for framtidig regelverk og bruk av slike bruer – og at endelige konklusjoner ikke kan tas før Statens havarikommisjon har konkludert om årsaken til brukollapsen på Tretten.

I påvente av dette vil ingen nye trebruer av denne typen bli godkjent av Vegdirektoratet. Den nye brua over Tunna på riksvei 3 nord for Tynset var opprinnelig planlagt som trebru. Men forrige uke kunne Vegvesenet opplyse om at Tretten-ulykken har satt en stopper for disse planene, skriver Teknisk Ukeblad.

Status på bruene:

Bruene Moumbekken (Fredrikstad) og Tveit (Vang i Valdres) er åpnet for ordinær trafikk, mens Norsenga (Kongsvinger) og Evenstad (Stor-Elvdal) er åpnet med redusert belastning.

Flisa (Åsnes), Sundbyveien (Eidsvoll), Sletta (Eidsvoll), Bliksland (Indre Østfold) og Skubbersenga (Eidskog) må holdes stengt i påvente av forsterkningstiltak.

For skogsvei-bruene på det kommunale veinettet pågår det fortsatt arbeid med kontrollberegninger. Dette gjelder Statsrådveien bru, Fjell-Leet bru og Blakkesrud bru (alle Eidsvoll), Majorplassen bru (Kongsberg) og Skytebanen bru over E6 (Grane).