Grandefonna er en av de mest kjent rasstedene på Sunnmøre. Utallige ganger har snømassene fra fonna stengt vegen mellom Eidsdal og Geiranger. Et rasoverbygg til rundt 100 millioner kroner vil sikre vegen mot snømassene.

Billig alternativ

Men nå legger vegkontoret i fylket på bordet et alternativ. Fylkeskommunen sliter med å finne penger til dette, og i sakspapirene til samferdselsutvalgets møte denne uka blir det som kalles aktiv skredkontroll lansert som en alternativ løsning. Det koster en brøkdel av prisen på et skredoverbygg.

Lysregulert

Men løsningen har en hake ved seg. Er du på vegen når fonna går har du 30 sekunder til å komme deg i sikkerhet.

– Det er mulig at en i framtida, med den gjeldende fylkeskommunale økonomien, vil bruke aktiv skredkontroll med aktuelle tiltak i stedet for å bygge kostbare tunneler, skriver fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik og samferdselssjef Arild Fuglseth.

Det er her aktiv skredkontroll lanseres.

– Et alternativ til skredoverbygg kan være å varsle skredet med rødt lys på begge sider av skredløpet slik at trafikanter ikke kjører inn i skredløpet når skredet kommer, påpekes det.

Men befinner du deg mellom de to røde lyssignalene når fonna kommer har du et problem.

– En må her gjøre oppmerksom på at en har beregnet et tidsintervall der en i teorien har 30 sekunder på å komme seg ut fra området, og at det kan oppleves som et stressmoment, skriver Guttelvik og Fuglseth.

Vått snøskred

Grandefonna bruker å treffe vegen mellom Grande og Geiranger. Fonna blir betegnet som et vått snøskred. Trafikkmengden på stedet er rundt 560 kjøretøy per døgn, men vesentlig lavere om vinteren.

Prisen for å innføre denne lysreguleringen er estimert til fire millioner kroner.

<strong>Stress:</strong> Samferdselssjef Arild Fuglseth, erkjenner i sakspapirene som er oversendt samferdselsutvalget, at 30 sekunder kan virke stressende.