Vi grafser i inntektene

Avisredaktørene avviser at skattesøkene legger til rette for grafsing i folks privatliv, men statistikken viser at interessen for hva folk tjener er enorm.
Innenriks


– Jeg tror de fleste søker på seg selv, og så på sjefen sin. Den voldsomme grafsingen som det snakkes så mye om, er vanskelig å se, sier Espen Egil Hansen til NTB.

En beregning i Google viser imidlertid at det i oktober i fjor var 2,7 millioner søk etter ordene «skattelister» og «skattelistene». I en vanlig måned er antall tilsvarende søk omkring 400.000.

Aftenpostens nettredaktør toner ned betydningen skattetallene har for egen nettutgaves trafikk.

– Det er ikke av hensynet til å få økt trafikk på nettet, at vi legger ut skattetallene, hevder Skjalg Engebø, digitalredaktør i Aftenposten.

Betydelig økning

Ekspert i søkemotormarkedsføring, Magne Uppman, som har funnet fram til tallene i Google for NTB, mener skattelistene har stor betydning for nettavisenes trafikk.

– Av dem som søker i Google, vil erfaringsmessig 40-50 prosent klikke seg inn på den første oppføringen, som er skattelister.no, eid av VG. VG Nett og andre store nettaviser får dermed betydelig økt trafikk denne uken, sier Magne Uppman, som er daglig leder i selskapet Qualité.

TNS Gallups ukentlige oversikt over trafikken hos landets nettsteder viser også en betydelig økning den uka skattelistene offentliggjøres. I fjor hadde samtlige av de største nettavisene økning i sidevisninger på mellom 7 og 14 prosent.

Slår statsbudsjettet

Engebø viser til at Aftenposten.no hadde 10 prosent flere lesere den dagen da statsbudsjettet ble lagt fram, enn onsdag, skattelistedagen. På ukesbasis var imidlertid økningen i sidevisninger på knappe 2 prosent, ifølge TNS Gallups toppliste. Den uka skattelistene kom i fjor var til sammenligning økningen på over 12 prosent.

Tallene fra Google viser at antall søk på skattelistene har økt jevnt siden 2007, noe som kan tyde på at nettavisenes trafikk i år vil bli enda høyere.

Uppman tror at nettavisene er tvunget til å tilby søk i skattelistene, hvis ikke risikerer de å miste lesere til konkurrentene.

– Trafikken viser at det ikke er noen tvil om at folk virkelig er interessert i skattelistene. Hvis leserne ikke får tilbudet, går de til en annen avis, derfor er nettavisene nødt til å ha det, sier han.

– Viktig med åpenhet

Engebø i Aftenposten sier at det er viktig for avisa å legge godt til rette for at leserne skal kunne gjøre skattesøk, selv om dette ikke er av hensyn til å øke trafikken.

– Vi mener det er viktig at vi bidrar til åpenhet rundt skatt. Det er viktig å se hvor mye både fattige og rike grupper betaler i skatt, sier han.

Ifølge VG Nett gjør vel en tredel av leserne skattesøk når de er innom nettstedet.

– Vi har 1,5 millioner lesere hver dag, og disse er innom enten det er skatteoppgjør eller ikke, sier redaktør Hansen. (©NTB)

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Innenriks