– Det beste for oss vil være ei bru over Nordfjorden fra Svarstad, og tunnel under Utvikfjellet til Byrkjelo. Altså indre linje.

Transport-gigant

Det sier Stein Arve Waagan, regionsjef i DSV Road, konsernet som kjøpte opp Waagan Transport. DSV Road er i dag en internasjonal gigant med 16.000 kjøretøy. 110 av dem er stasjonert ved basen i Ålesund.

Vinter-problem

– Hva med midtre vegalternativ?

– Stigedalen er ikke noe særlig. Den vil vi helst unngå, iallfall om vinteren.

At regjeringa har valgt å bygge Hafast, ser han derimot positivt på:

– Vi har ganske stor trafikk til og fra næringslivet i Hareid og Herøy. Den er iallfall tre ganger så stor som til Ørsta og Volda. Så her vil et fastlandssamband være kjærkomment, sier transportsjefen – for han vet at ferjer er dyrt når man skal sende av gårde en stor bil med henger.

Bratt tunnel

Men vegen videre sørøstover fra Hareidlandet er han ikke like glad i:

– Eiksundsambandet er bratt for store kjøretøy. Den er ikke ideell for oss, legger Stein Arve Waagan til.